خلاصة:
هدف: عوامل متعددی عملکرد تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار میدهد. برخی از این عوامل موجب بهبود عملکرد تحصیلی و برخی دیگر باعث تضعیف عملکرد فراگیران میشود؛ لذا هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بسته درمان پذیرش و تعهد واقعیتگرا در مقایسه با درمان شناختی رفتاری بر اهمالکاری و مسئولیتپذیری دختران نوجوان بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود؛ و جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر متوسط دوم ناحیه 5 اصفهان در سال 1400 بود که پس از غربالگری با پرسشنامه فرسودگی تحصیلی 45 دختر نوجوان به شیوه در دسترس انتخاب و در گروه آزمایشی بسته درمان پذیرش و تعهد واقعیتگرا (15 دختر)، گروه آزمایشی درمان شناختی رفتاری (15 دختر) و گروه گواه (15 دختر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایشی بسته درمان پذیرش و تعهد واقعیتگرا محقق ساخته و گروه آزمایشی درمان شناختی رفتاری به مدت هشت جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخلهای را دریافت نکردند؛ هر سه گروه به پرسشنامه اهمالکاری تاکمن (1991) و مسئولیتپذیری کالیفرنیا (1951) در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط اندازههای مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد بسته درمان پذیرش و تعهد واقعیتگرا بر نمره اهمالکاری (09/8=F، 007/0 =P) و مسئولیتپذیری (40/9=F، 004/0 =P) و مداخله شناختی رفتاری بر نمره اهمالکاری (51/5=F، 024/0 =P) و مسئولیتپذیری (11/9=F، 005/0 =P) موثراست و این تاثیر در مرحله پیگیری پایدار بود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که مداخله بسته درمان پذیرش و تعهد واقعیتگرا محقق ساخته و درمان شناختی رفتاری برای افزایش مسئولیتپذیری و کاهش اهمالکاری در نوجوانان روش مناسبی است.
Background and Aim: Several factors affect students' academic performance. Some of these factors improve academic performance and others weaken the performance of learners; Therefore, the aim of the present study was to determine the effectiveness of the realistic acceptance and commitment therapy package compared to cognitive behavioral therapy on procrastination and responsibility of teenage girls. Methods: The current research was semi-experimental with pre-test and post-test with a control group and a two-month follow-up; And the statistical population of the research was all secondary school girls of the 5th district of Isfahan in 1400, after screening with the academic burnout questionnaire, 45 adolescent girls were selected in an accessible way and in the experimental group of realistic acceptance and commitment therapy package (15 girls), the experimental group Cognitive behavioral therapy (15 girls) and control group (15 girls) were randomly replaced. The experimental group received the researcher-made realistic commitment and acceptance therapy package, and the experimental group received cognitive behavioral therapy for eight 90-minute sessions, and the control group did not receive any intervention; All three groups responded to Tuckman's procrastination questionnaire (1991) and California accountability (1951) in three phases: pre-test, post-test and follow-up. Data were analyzed using repeated measures mixed analysis of variance. Results: The results showed that the treatment package of acceptance and realistic commitment on the score of procrastination (F=8.09, P=0.007) and responsibility (F=9.40, P=0.004) and cognitive behavioral intervention on the score of procrastination ((F = 5.51, P = 0.024) and responsibility (F = 9.11, P = 0.005) is effective and this effect was stable in the follow-up phase. Conclusion: The results of the research suggest evidence that the intervention of the researcher's realistic acceptance and commitment therapy package and cognitive behavioral therapy is a suitable method for increasing responsibility and reducing procrastination in teenagers.