خلاصة:
زمینه و هدف: توسعه گردشگری خرید در گیلان، مستلزم شناسایی خواستهها و درک جامعتر رفتار خرید گردشگران با قومیتهای مختلف است. هدف این پژوهش، طراحی مدلی بهمنظور تبیین رفتار خرید گردشگران اصفهانی است.مواد و روشها: در این مقاله از روش آمیخته استفاده شده است. علاوه بر این، برای حصول اطمینان از جامعیت اطلاعات جمعآوری شده، چند مصاحبه با گردشگران اصفهانی نیز انجام شد. در مرحلة کمی بر مبنای مؤلفههای استخراجشده پرسشنامه تنظیم شد و در اختیار270 نفر از گردشگران اصفهانی قرار گرفت.ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.یافتهها: تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به استخراج 59 مفهوم، 16 مقوله فرعی و در نهایت 8 مقوله اصلی از طبقهبندی مفاهیم شد. بر مبنای مدل، رفتار خرید بهعنوان مقوله محوری؛ ارزش منفعتجویانه خرید و آمیخته محصول/ بازار بهعنوان شرایط علی؛ عوامل فروش بهعنوان شرایط زمینهای؛ ویژگیهای فردی و عوامل اقتصادی بهعنوان شرایط مداخلهگر؛ جذاب سازی خرید بهعنوان راهبرد؛ و سرانجام توانمندی اقتصاد محلی بهعنوان پیامد اجرای راهبردها در نظر گرفته شدهاند.نتیجهگیری: دادهها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی.آل.اس آزمون و روابط موجود میان متغیرهای مدل بار دیگر تأیید شد.
Background and Aim: The development of shopping tourism in Gilan requires the identification of the demands and a more comprehensive understanding of the shopping behavior of tourists with different ethnicities. The purpose of this research is to design a model to explain the buying behavior of Isfahan tourists.Materials and Methods: In this article, a mixed method is used. In addition, to ensure the comprehensiveness of the collected information, several interviews were also conducted with Isfahani tourists. In the quantitative stage, based on the extracted components, a questionnaire was prepared and given to 270 tourists from Isfahan.Ethical Considerations: In this article, the originality of the texts, honesty and trustworthiness are respected.Findings: Data analysis in three stages of open, central and selective coding resulted in the extraction of 59 concepts, 16 sub-categories and finally 8 main categories from the classification of concepts. Based on the model, shopping behavior as a central category; utilitarian value of purchase and product/market mix as causal conditions; sales factors as background conditions.Conclusion: The data was confirmed using structural equation modeling and SmartPLS software, and the existing relationships between the variables of the model were confirmed once again.