خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه شکوفاسازی خلاقیت بر مهارت حل مسئله و خلاقیت در کودکان پیش از دبستان انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کودکان 4 تا 6 سال شهر اصفهان در سال 1400 بودند. جهت اجرای پژوهش، 30 کودک به روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. اعضای گروه آزمایش در برنامه شکوفاسازی خلاقیت، طی 12 جلسه ی 60 دقیقهای شرکت کردند، در حالی که آزمودنیهای گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. آزمودنیها با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس (1974) و ابزار برج لندن شالیس (1982) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای به دست آمده حاکی از آن بود که برنامه شکوفاسازی خلاقیت بر مهارت حل مسئله و خلاقیت در کودکان پیش از دبستان اثر مثبت و معناداری داشت (05/ 0>P). نتیجهگیری: لذا، از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برنامه شکوفاسازی خلاقیت میتواند نقش مهمی در بهبود مهارت حل مسئله و خلاقیت در کودکان پیش از دبستان ایفا کند
Aim: The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of creativity development program on problem solving skills and creativity in preschool children. Method: This research was practical and semi-experimental with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population of the research included all children aged 4 to 6 in Isfahan city in 2021. In order to carry out the research, 30 children were selected by multi-stage cluster sampling method and were equally replaced in two experimental and control groups (15 people in each group). The members of the experimental group participated in the creativity development program during 12 sessions of 60 minutes, while the subjects of the control group did not receive any intervention. Subjects were evaluated using Torrance test of creative thinking (1974) and the London Shalis Tower Test (1982). The data were analyzed using covariance analysis. Results: The findings indicated that the creativity development program had a positive and significant effect on problem solving skills and creativity in preschool children (PConclusion: Therefore, from the findings of this research, it can be concluded that creativity development program can play an important role in improving problem solving skills and creativity in preschool children.
ملخص الجهاز:
تاکنون برنامه های آموزشی گوناگونی، در راستای تحقق این هدف به کار گرفته شده است که از آن میان میتوان به اجرای بازیهای آموزشی (بلت ، سامر و کومرت ، ٢٠٢٢)، تئاتر و نمایش (استیوتسمن ، هاونز و گلدستین ، ٢٠٢٢)، بازیهای ویدیویی (بلانکو- هررا، جنتیل و روکام ، ٢٠١٩)، بازیهای آزاد (رحیمی پردنجانی و نجاتیفر، ١٤٠١)، آموزش موسیقی (بروجردی و همکاران ، ١٣٩٩) و نقاشی خلاق (رقیبی و خان محمدزاده ، ١٣٩٨) اشاره کرد.
بر مبنای نظریه تورنس ، مهارت خلاقیت ، تنها در صورتی تقویت میشود که این چهار بعد مورد هدف آموزش ها قرار گیرند (شوقی و مصطفوی، ١٣٩١) و این امر، همان چیزی است که در برنامه شکوفاسازی خلاقیت در کودکان پیش از دبستان دنبال میشود.
میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیش آزمون و پس آزمون در مقیاس های مهارت حل مسئله و خلاقیت ، به صورت تفکیک شده برای دو گروه آزمایش و کنترل در جدول ٢ آمده است .
در پژوهش حاضر نیز، در تبیین این یافته که برنامه ی شکوفاسازی خلاقیت بر مهارت حل مسئله کودکان پیش از دبستان موثر است ، میتوان چنین بیان کرد که بخشی از تمرینات ارائه شده طی مداخله همچون قدرت مطرح کردن جنبه های گوناگون یک مسئله ، عدم پذیرش باورهای کلیشه ای، واکنش مناسب و موثر در برخورد با هر رخداد، انجام آزمایش و خطا، درک و فهم روابط بین مفاهیم و ارائه فرضیه های فراوان برای یک مسئله ، بر تقویت بعد انعطاف پذیری در خلاقیت تمرکز داشتند.
Psychological Features of Creativity in Preschool Age. American Journal of Social and Humanitarian Research, 3(5), 190-195.