خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه خوشبینی تحصیلی معلمان و سلامت سازمانی با اثربخشی مدرسه در مدارس هیئت امنایی و عادی ابتدایی شهر بانه در سال تحصیلی 97-1396 انجام شد. جامعهء آماری پژوهش حاضر کلیه معلمان مقطع ابتدایی شامل429 نفر که در سال تحصیلی 97-96 در مدارس ابتدایی این شهر مشغول به تدریس بودند. نمونه پژوهش با توجه به جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان برابر با 201 نفر بود. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیرهای خوشبینی تحصیلی معلمان و سلامت سازمانی با اثربخشی مدارس، همبستگی مثبت(01/0>P)، بین مؤلفههای خوشبینی تحصیلی با اثربخشی مدارس، همبستگی مثبت و معنادار(05/0>P) و بین مؤلفههای سلامت سازمانی با اثربخشی مدارس، همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت (05/0>P). نتایج آزمون t نشان داد که بین مدارس عادی و هیئت امنایی تنها در متغیر اثربخشی مدرسه تفاوت وجود دارد. در نهایت نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که تنها سلامت سازمانی قادر است خوشبینی تحصیلی را در مدارس عادی و هیئت امنایی پیشبینی کند.
The purpose of this study was to investigate the relationship between teachers' optimism and organizational health with school Effectiveness in elementary board of trustee’s schools and state-run schools in Baneh in academic year 2017-2018. The statistical population of the study consisted of all elementary school teachers (429) who were teaching at elementary schools. Sample size was 201 people selected basedonKerjci & Morgan, (1970). The results showed that there is a statistically significant correlation between teachers' academic optimism and organizational health with the school effectiveness (P <0.01), between the components of academic optimism with the school effectivenesswas also significant(P <0.05) and there was a significant correlation between organizational health components andschools’ effectiveness (P <0.05).The results of the t-test showed that theonly difference between the State-Run Schools and the board of trustees wasthe school effectiveness variable.Finally, the results of the regression test showed that only organizational health was able to predict academic optimism in the state-run and board of trustee’s schools.
ملخص الجهاز:
The Relationship between Teacher’s Academic Optimism and Organizational Health with School Effectiveness in Elementary Board of Trustee’s andState-Run Schools 2 Senoor Dehghani1, Rzgar Mohammadi 1Baneh Education, MA in Elementary Education, Saghez Branch, Islamic Azad University, Saghez, Iran INFORMATION ABSTRACT 2RADeceRepiTavreItdm:C1e5LnEtfoEedru2c0a1t9ion, Saghez Branch, IslTahmeicpuArpzaodseUonfivheirsssttyu,dSyawhaeszt,oIriannve(sCtiograrteespthoendrienlagtiAonutshhiopr)between teachers' optimism AKcceeyptwedo:r9dfesb:ruary 2020 sacnhdooolrsgaannizdatsitoantea-lruhnealstchhowoiltsh isnchBoaonlehEfifenctaicvaedneesmsicinyeelaerm2e0n1t7a-r2y0b8o.
Kind of School-Level Conditions توانايي شناختي و زمينه اجتماعي عمل کنند، اين مدارس در تلاشند تا روي آنچه در سطح سازماني مدرسه ، در جهت بهبود پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ميتوان انجام داد، تمرکز کنند(٢٠١٩ ,Modin &ftman, Almquist Ramberg, La).
در ارتباط با هر يک از متغيرهاي اين پژوهش ، مطالعات مختلفي صورت گرفته است ، به طوري که در پژوهش هايي رابطه سلامت سازماني با عملکرد تحصيلي دانش آموزان ( ;٢٠٠٧ ,et al &Roney ;٢٠١٦ ,Hernandez &Zamora ٢٠١٤ ,cited in Shah Morad Zadeh)، فرسودگي شغلي(٢٠١٣ ,cited in Zare ;٢٠٠٩ ,Sabanci)، اثربخشي معلمان ( & Roney Mohamadpoor, 2016; Shariatmadari, 2009 &et al, 2007; cited in Shah Morad Zadeh, 2014; Amirianzadeh, )، 1 1.
Change Process in Public Schools اعتماد سازماني(٢٠١٦ ,Tghvaei Yazdi)، رضايت شغلي(٢٠١٣ ,Ghassabi &Maleki Avarsin )، مسئوليت پذيري اجتماعي (٢٠١٦ ,Tghvaei Yazdi)، متغيرهاي جمعيت شناختي(٢٠١٣ ,Pak Nejad)؛ رابطه خوش بيني تحصيلي با پيشرفت دانش - آموزان ( Mohammad ;٢٠١٢ ,Wu ;٢٠١٣ ,et al &Tschannen-Moran ;٢٠١٤ ,Onghena&Boonen,Pinxten,Van Damme ٢٠١٤ ,Zadeh)، وضعيت اجتماعي- اقتصادي دانش آموزان ( ;٢٠١٤ ,Onghena&Boonen,Pinxten,Van Damme ٢٠١٦ ,Malakshahi)، مسئوليت پذيري جمعي(٢٠١٢ ,Wu)، رضايت شغلي(٢٠١٥ ,Gholaami &Badri Gargari, Beyraami )؛ و اثربخشي سازماني با ويژگيهاي جمعيت شناختي(٢٠٠٨ ,Harrison ;٢٠١١ ,Henderson) مورد بررسي قرار گرفته است .