خلاصة:
از مهمترین شاخصهای توسعه اقتصادی در یک کشور برنامه ریزی منطقهای جهت ساخت پروژههای زیربنایی میباشد. قراردادهای مشارکت عمومی- خصوصی (PPP)، راهکاری مناسب برای غلبه بر محدودیتها در اختیار دولتها قرار میدهد، اما به دلیل پیچیدگیها، مدت زمان طولانی و عدم قطعیتهای بالا، این روش قراردادی ریسکهای زیادی را به همراه دارد. از اینرو هدف اصلی تحقیق شناسایی، ارزیابی و اولویت بندی مهمترین ریسکهای موجود در پروژههای PPP با مطالعه موردی در پروژههای آزادراهی ایران میباشد. در مقاله حاضر، با مطالعه عمیق ادبیات تحقیق و بکارگیری روش دلفی، مهمترین ریسکهای پروژههای مشارکت عمومی – خصوصی، شناسایی شدند سپس آنالیز کیفی جهت تعیین ریسکهای با اهمیت انجام و مدل ارزیابی ریسک با استفاده از ترکیب تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره فازی توسعه داده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل کمی ریسک با استفاده از روش FAHP نشان داد که ریسکهای سطح اول در هفت رده مختلف از جمله ریسک اقتصادی و تامین مالی، ساخت، عملیاتی، قانونی، سیاسی، سایر ریسکها و ریسکهای دولتی به ترتیب بیشترین تاثیر را در این نوع پروژهها به خودشان اختصاص دادهاند. همچنین، نتایج رتبه بندی زیرمعیارها نشان داد که هزینههای تامین مالی بالا، کیفیت عملکرد و استانداردها، عدم زیرساختهای پشتیبانی بیشترین تاثیر را در این پروژهها دارند. سرانجام، نتایج شاخص شباهت FTOPSIS نشان داد که طبق نظر کارشناسان پروژه، پروژههای A (آزادراه اصفهان - شیراز)، B (آزادراه سلفچگان - اراک) و C (آزادراه خرم آباد - اراک) به ترتیب تاثیرپذیری بیشتری را از ریسکها داشتهاند. نتایج این تحقیق به تقویت قابلیتهای کشورهای در حال توسعه برای مدیریت ریسک در پروژههای مشارکت عمومی- خصوصی آزادراهی کمک میکند.
One of the most important indicators of economic development in a country is regional planning for the construction of infrastructure projects. Public-private partnership (PPP) contracts provide a viable solution for governments to overcome constraints, but due to the complexity, length of time, and high uncertainties of this contractual approach, it carries many risks. Therefore, the main purpose of research is to identify and evaluate the most important risks in PPP projects with a case study in Iranian freeway projects. In the present article, by in-depth study of the research literature and application of the Delphi method, the most important risks of public-private partnership projects were identified then qualitative analysis is performed to determine the significant risks and the risk assessment model is developed using a combination of fuzzy multi-criteria decision making techniques. The results of quantitative risk analysis using FAHP method showed that the first level risks in seven different categories including economic risk and financing, construction, operational, legal, political, other risks and government risks, respectively, have the greatest impact on this type of projects. The results of quantitative risk analysis using FAHP method showed that the first level risks in seven different categories including economic risk and financing, construction, operational, legal, political, other risks and government risks, respectively, have the greatest impact on this type of projects. Also, the results of sub-criteria ranking showed that high financing costs, quality of performance and standards, lack of support infrastructure have the greatest impact on these projects. Finally, the results of FTOPSIS showed that projects A, B and C were more affected by risks, respectively. The findings help with strengthening the capabilities of developing countries for risk management in freeway PPP projects.