خلاصة:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل سازمان یادگیرنده در وزارت ورزش و جوانان بود که با رویکرد کیفی و با روش نظریه داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری شامل متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به مفهوم سازمان یادگیرنده بوده که به روش نمونه گیری گلوله برفی 14 نفر از اساتید مدیریت ورزشی انتخاب و با آنها مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سـه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. سپس مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر عوامل شغلی، فردی و سازمانی را به عنوان عوامل علی و عوامل خانوادگی، مدیریتی، همکاران و محیط فیزیکی را تحت عنوان عوامل زمینه ای و عوامل کلان اقتصادی ، اجتماعی- فرهنگی و عوامل خرد شامل ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، جو سازمانی و سیاستهای سازمانی را جزو عامل مداخله گر احصا نمود. راهبردهای مشخص شده شامل توسعه ارتباطات، متنوع ساختن جو سازمان، طراحی مشاغل، آموزش کارکنان، تامین نیازهای کارکنان، مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها، برقراری عدالت، شایسته سالاری، تهیه تجهیزات و امکانات مناسب و سبک رهبری مناسب می باشد و پیامدهای شناسایی شده شامل توسعه یادگیری سازمانی، افزایش بهره وری، توانمندی کارکنان، خلق ایدههای جدید در زمینه مدیریت ورزشی، توسعه زیر ساختهای ورزش و تربیت بدنی می باشد. لذا توجه به شرایط علی، زمینه ای و مداخله ای ذکر شده جهت ایجاد سازمان یادگیرنده در وزارت ورزش و جوانان امری الزامی به نظر میرسد.
The purpose of this study was to design and present a model of the learning organization in the Ministry of Sports and Youth. This research was carried out through, a qualitative approach and grounded theory method. The statistical population consisted of experts in sports management who were familiar with the concept of the learning organization, among whom 14 sport management professors were selected by snowball sampling and interviewed. Data were analyzed through three stages of open coding, axial coding, and selective coding, and then the qualitative research model was designed. The results of the present study identified occupational, individual, and organizational factors as causal factors, and family, managerial, co-workers, and physical environment factors as contextual factors. Moreover, macroeconomic, socio-cultural, and micro factors including organizational structure, organizational culture, organizational climate, and organizational policies were identified as intervening factors. Specific strategies include developing communications, diversifying the organization’s atmosphere, designing jobs, training employees, meeting the needs of employees, employees’ participation in decisions, establishing justice, and meritocracy, providing appropriate equipment and facilities, and appropriate leadership style. The identified outcomes include the development of organizational learning, increasing productivity, employee empowerment, creating new ideas in the field of sports management, and developing sports infrastructure and physical education. Therefore, it is necessary to pay attention to the mentioned causal, contextual, and intervening conditions in order to create a learning organization in the Ministry of Sports and Youth.