خلاصة:
روششناسیها بر بنیاد معرفتشناسیها استوارند و نظام دانایی در هر تمدنی مبنای روش اندیشه و زندگی یک قوم به طور عام، و زندگی سیاسی آنان به طور خاص است. دانش سیاسی دوره میانه نیز از نظام معرفتی ویژهای پیروی میکند و بر مبنای همان نظام عام دانایی استوار است. این دانش دارای ویژگیهایی همچون نظام فطرت، ضرورت وحی و نبوت، بنیاد شرعی عقل و فلسفه، بنیاد عقلی و فلسفی شریعت، جهان نص، تقدیم نص و رواج فقه سیاسی میباشد.
نکته دیگر این که ماهیت روششناسیها تابعی از ماهیت معرفتشناسی مبنا و نیز موضوعات و مسائل ویژه یک علم است.
در پایان به نقطه آغاز در تحلیل ماهیت امر سیاسی در اسلام دوره میانه که نظم سلطانی است پرداخته شده است.
Methodologies are based on epistemologies and regimes of knowledge in any civilization are the basis of ways of thinking and life of a nation، in general، and their political life، in specific. The political knowledge of the Islamic middle era، too، follows a particular regime of knowledge and depends on the same general regime of knowledge. This knowledge is characterized by human nature system، the necessity of revelation and prophecy، the religious basis of reason and philosophy، and the rational and philosophical basis of Shari’a، the world of text، the priority of text، and prevalence of political Fiqh. In addition، the nature of methodologies is dependent on nature of the basic methodology and on subjects and specific issues of a science. Finally، the paper deals with the starting point of the analysis of the nature of the political in Islamic middle، i.e. the sultanate order.