خلاصة:
تفاوت و نابرابری کیفیت آموزش و برنامه درسی همواره در دانشگاههای کشور وجود داشته است؛ اما میبایست جهت کاهش آن تلاش شود . پژوهش حاضر به منظور شناخت شاخصهای برابری کیفیت آموزش و برنامه درسی درآموزش عالی و ارائه الگوی برابری آن با رویکرد کیفی طراحی گردیده است. میدان تحقیقاتی آن اعضای هیأت علمی و صاحب نظران مراکز تحقیقاتی بودند که در حوزه آموزش عالی سوابق پژوهشی و اجرایی داشتهاند .این پژوهش با استفاده از روش کیفی داده بنیاد انجام گرفته است. برای این منظور تعداد 21 نفر از طریق نمونهگیری نظری رسیدن به اشباع نظری انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد که به منظور تجزیه و تحلیل آن از سه مرحله کدگذاری استفاده گردید. جهت روایی آن از صاحبنظران مربوطه بهره گرفته شد و برای پایایی آن با کدگذاری شش مصاحبه، توافق یا همخوانی با ضریب توافق 89/0 محاسبه گردید. نتایج نشان داد ؛ ایجاد برابری کیفیت در آموزش و برنامه درسی در دانشگاهها طی پنج مرحله قبل از ورود، ورود، فرایند ، خروج و بعد از خروج انجام میگیرد. همچنین شاخصهای هشت گانه منابع مالی، منابع انسانی، پیشرفت تحصیلی، ساختار سازمانی و مدیریتی، امکانات و تجهیزات، فرایندهای یاددهی و یادگیری، رضایت و اشتغال از عوامل ایجاد برابری کیفیت آموزش و برنامهریزی درسی دانشگاه هستند .
There have always been difference and inequalities in education and curriculum in higher education . But efforts must be made to reduce it. The present study was designed to identify equality indicators of quality of education and curriculum in higher education and to provide a model for it with a qualitative approach. Its research field was faculty members and expert from research centers who had research and executive backgrounds in the field of higher education. .this research has been done using the qualitative data method of the grounded Theory. for this purpose , 21 people were selected through purposive sampling to achive theoretical saturation in – depth interviews were used to collect information , and three coding steps were used to analyze it. Relevant experts have been used for its validity and for its reliability , by coding six interviews , agreement or agreement with the agreement coefficient of 0/89 was calculated. The results showed that in order to create equal quality of education and curriculum in universities, five stages before entering , entering , process, leaving and after leaving should be considered . also the eight indicators of financial resources , human resources , academic achievement , organizational and managerial structure, facilities and equipment , teaching and learning processes , satisfaction and employment are among the factors that create equality in the quality of education and curricula of universities.
ملخص الجهاز:
( Pasque, Carducci, Kuntz & Gildersleeve, 2013).
کیونگ جیا (2013 Qiong Jia, ) در مقالهای تحت عنوان عدالت و دسترسی به آموزش عالی چین اذعان داشته است که توسعه آموزش ، منجر به برابری آموزشی نخواهد شد و عواملی چون محل زندگی ، جنسیت ، نژاد و فرصت های نابرابر دستیابی دانشجویان به برنامه درسی با کیفیت در این امر دخالت دارد.
طبق نظر اعضای هیأت علمی و صاحب نظران عواملی چون منابع انسانی اعم از هیأت علمی ، کادر اداری و دانشجو ، منابع مادی و مالی ، امکانات و تجهیزات ، قوانین و مقررات و برنامه درسی از مواردی است که می تواند در مرحله ورود میزان برابری یا نابرابری کیفیت آموزش دانشگاه ها را نشان دهد.
" یکی از اعضای هیأت علمی در منطقه محروم در خصوص نابرابری های کیفیت آموزش این طور اشاره کرده است : "وقتی امکانات و منابع مالی متفاوت باشد نوع آموزش و انتخاب برنامه درسی و کیفیت آن نیز ، با سایر مناطق متفاوت خواهد بود .
در مرحله فرایند عواملی چون روش های تدریس ، فعالیت های پژوهشی ، خدمات آموزش ، ارزشیابی دقیق از دروس ، نسبت منابع انسانی به دانشجو ، توسعه اساتید ، ساختار مدیریتی ، مزایای تسهیلات هیأت علمی و کارکنان اداری ، پیشرفت تحصیلی دانشجو و میزان حضور دانشجو در کلاس درس توسط اعضای هیأت علمی به منظور افزایش برابری دانشگاه جهت کیفیت آموزش در نظر گرفته شده است.
implications of course curriculum on Quality of Higher Education, Kauv international Journal of Economics, Commerce & Business Management ( KIJECBM) , volume 4 issue 3, pages 616-625 Mohamadi, R.