خلاصة:
مقدمه: سازگاری یک نگرانی مهم در دوران نوجوانی است. در دورهی دانشآموزی، اگر فرد بتواند سازگاری اجتماعی ایجاد کند، میتواند زندگی را تسهیل کند. به این صورت که احساس خوشبختی خواهند کرد و میتوانند کار توسعه بعدی را ادامه دهند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی سبکهای دلبستگی با سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر دورهی دوم متوسطه است. روش پژوهش: در این پژوهش، از روش همبستگی و رگرسیون برای بررسی ارتباط میان متغییرها استفاده شده است. جامعه آماری، دانشآموزان دختر و پسر مقطع دورهی دوم دبیرستان شهرستان رشت، به تعداد 80 نفر میباشند. از میان جامعه، حجم نمونهی 40 نفری از دانشآموزان دختر و حجم نمونهی 40 نفری از دانشآموزان پسر، که به طور تصادفی انتخاب شدند، در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامهی سازگاری اجتماعی بل، پرسشنامهی سبکهای دلبستگی کولینز و رید بود. برای تجزیه و تحلیل داده از نرم افزاز spss-24 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن با سازگاری اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 p<، 539/0r=) که این رابطه، مستقیم است. یعنی با افزایش سبک دلبستگی ایمن میزان سازگاری اجتماعی نیز افزایش مییابد. همچنین ضریب همبستگی محاسبه شده نشان میدهد که بین سبک دلبستگی اجتنابی با سازگاری اجتماعی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0 p<، 411/0-=r) که این رابطه معکوس است. یعنی با افزایش سبک دلبستگی اجتنابی، میزان سازگاری اجتماعی کاهش مییابد. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین مولفهی سبک دلبستگی ایمن با سازگاری اجتماعی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین بین مولفهی سبک دلبستگی اجتنابی با سازگاری اجتماعی، رابطهی معناداری وجود دارد.
Introduction: Adaptation is an important concern in adolescence. During the student period, if one can create social adjustment, it can make life easier. In this way, they will feel happy and can continue the work of further development. Accordingly, the aim of this study was to investigate the relationship between attachment styles and social adjustment of male and female high school students.Methods: In this study, correlation and regression methods were used to investigate the relationship between variables. The statistical population is 80 male and female high school students in Rasht. From the community, the sample size of 40 female students and the sample size of 40 male students, who were randomly selected, were considered. The instruments used in this study included the Bell Social Adjustment Questionnaire, the Collins and Reed Attachment Styles Questionnaire. SPSS-24 software was used for data analysis.Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between secure attachment style and social adjustment (p Conclusion: Therefore, it can be concluded that there is a positive and significant relationship between the component of secure attachment style and social adjustment. There is also a significant relationship between the component of avoidant attachment style and social adjustment.