خلاصة:
طی دهههای اخیر، با پیشرفت سریع فناوری موبایل، ظهور سایتهای وب 2. 0 و گسترش شبکههای اجتماعی و از طرف دیگر همهگیری کووید-19، نظامهای آموزشی را به سمت آموزش مجازی و مدلهای ترکیبی مثل یادگیری معکوس هدایت کردهاند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طبقهبندی چالشهای اجرایی یادگیری معکوس انجام شدهاست. روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل محتوای استقرایی بوده و از مصاحبه نیمهساختاریافته و مرورنظاممند مقالات فارسی و انگلیسی مستخرج از بانکهای اطلاعاتی داخلی (نورمگز، بانک اطلاعاتی نشریات ایران و پایگاه علمی جهاد دانشگاهی) و خارجی (SCOPUS, ProQuest, Wiley, PubMed, Springer, Elsevier, Google scholar) با استفاده از کلیدواژههای "یادگیری معکوس"، "آموزش معکوس "، "کلاس معکوس، "چالش" و "موانع" به همراه معادل انگلیسی آنها در بازه زمانی 1401-1395 و 2022-2013 استفاده شد. نتیجه جستوجوی اولیه، در مجموع تعداد 1113 مقاله شد. پس از اعمال ملاکهای ورود و خروج در مجموع 100 مقاله (28 مقاله فارسی و 72 مقاله انگلیسی) برای تحلیل انتخاب شدند. نتایج نشان میدهند چالشهای اجرایی یادگیری معکوس را میتوان در 8 طبقه شناسایی کرد. چالشهای مرتبط با: فرد یادگیرنده؛ معلم و مدرسه؛ محتو؛ آموزش؛ خانواده؛ مدیریتی و عملیاتی؛ اخلاقی و امنیتی؛ فنی و تکنولوژیکی. با توجه به علاقه معلمان و محققان به یادگیری معکوس و تاثیرات ناشی از ویروس کووید-19 ضروری بود شکافها و چالشهای اجرایی یادگیری معکوس مورد بررسی، شناسایی و طبقهبندی گردد تا آگاهی و اطلاعات محققان و مربیان بیشتر؛ و زمینهی ارایه راهکارهای بهبود و ارتقا این مدل؛ و از سوی دیگر راهنمای عمل، آمادگی و امکان برنامهریزی بهتر برای اجرا و کاربرد اثربخش آن فراهم شود.
The rapid progress and changes in technology, the increasing use of smart devices, multimedia and Internet, and on the other hand, the epidemic of Covid-19, have directed educational systems towards virtual education and hybrid models such as flipped learning. The current research was conducted with the aim of identifying and classifying the challenges of flipped learning implementation. This study is a qualitative research with inductive content analysis approach; and its statistical population includes two groups. The first group includes a collection of articles that were related to the purpose of the research. At this stage, articles were searched from scientific journals and reliable databases such as: Noormags, Magiran and SID in Persian language between 1393-1401; and search in foreign databases such as Scopus, ProQuest, Wiley, ERIC, and Google Scholar in English between 2013-2022. The keywords were: "flipped learning", "flipped instruction", "flipped classroom", "challenges", "barriers". After the initial search of the mentioned databases, a total of 1113 sources with the indicated keywords were obtained. After applying the inclusion and exclusion criteria, a total of 100 scientific research articles were purposefully selected for analysis. In addition to the systematic review of the articles, in order to identify more and more precisely the challenges and ensure the findings from the articles, the second group of the statistical community, that includes professors and educational experts, in the fields of educational technology , educational management, lesson planning, educational psychology and teachers who implemented the flipped learning model were referred; Among them, 15 people were selected purposefully; And they were interviewed online. The results show that the implementation challenges of flipped learning can be identified in 8 categories. Challenges related to: the learner, teacher and school, content, instruction, family, managerial and operational, ethical and security and technical and technological
ملخص الجهاز:
در بخش آموزش از راه دور، دانش آموزان قبل از ورود به کلاس ، اطلاعات اوليه ، کليات و مقدمات را به لطف دسترسي به تکنولوژي و 1- COVID-19 2- World Health Organization 3- Distance learning model 4- Bozkurt 5- Shaw, & Patra 6- Tang 7- Flipped Learning 8- Cabi 9- Yildirim Yakar 10- Lo, & Hew 11- Murphy, Chang, & Suaray 12- Hayırsever, & Orhan 49 ابزارهاي چندرسانه اي ميآموزند.
براي اجراي مؤثر يادگيري معکوس ، معلم مجبور است تا برنامه درسي، 1- See, & Conry 2- Shahin 3- Maruyama, & Kurosaki 4- Orhan 5- Myung, & Bu 6- López Núñez, López Belmonte, Moreno Guerrero, & Pozo Sánchez 7- Ökmen, & Kılıç 8- Howitt & Pegrum 50 ازجمله اهداف ، محتوا و ارزشيابي را مجدد طراحي کند؛ معلمان بايد سخنرانيهاي ويدئويي قبل از کلاس و فعاليت هاي درون کلاس را آماده نمايند.
با توجه به نتايج تحقيقات بتيهاوس و بريگمن ، کورن هابر و کراس ٩(٢٠١٦) و 1- Karabulut-Ilgu 2- Whitman Cobb 3- Whillier, & Lystad 4- Van Alten, Phielix, Janssen, & Kester 5- Hwang, Chang, Song, & Hsieh 6- Xin-Dong, Yi-Hsin Chang, & Chiu-Lin 7- Spanjers, Könings, Leppink, Verstegen, de Jong, Czabanowska, & van Merrienboer 8- Van Sickle 9- Betihavas, Bridgman, Kornhaber, & Cross 51 لو و هي (٢٠١٧) چالش هاي اجراي يادگيري معکوس را ميتوان در سه دسته يِ ١.
اما بعضي دانش آموزان هستند که نياز به حمايت و نظارت بيشتري دارند تا فعاليت هايشان را 1- Giuliano, & Moser 2- Battaglia, & Kaya 3- Mason, Shuman, & Cook 4- Meltem, & Ceyhan 5- Zainuddin, & Attaran 6- Zainuddin, & Halili 7- Moraros, Islam, Yu, Banow, & Schindelka 8- He, Holton, Farkas, & Warschauer انجام دهند.