خلاصة:
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مهارتهای ارتباطی، امنیت روانی-اجتماعی و وابستگی به شبکههای اجتماعی در دانشآموزان دختر دارای اعتیاد به فضای مجازی بود. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری دانشآموزان دختر متوسطه دوم دارای اعتیاد به فضای مجازی در شهرستان کلیبر بودند که از این جامعه به روش در دسترس تعداد 74 دانشآموز انتخاب شده و پرسشنامه اعتیاد به فضای مجازی تکمیل شد و دانشآموزانی که نمره آنها در پرسشنامه اعتیاد به فضای مجازی یانگ در دامنه بین 80 تا 100 (نمره برش و به عنوان اعتیاد به فضای مجازی) بود؛ 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اعتیاد به فضای مجازی، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی، امنیت روانی اجتماعی و وابستگی به شبکههای اجتماعی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام گرفت. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای زندگی بر وابستگی به فضای مجازی و مولفههای (عادت، اعتیاد و درگیری بالا) تاثیر دارد (05/0>P). همچنین آموزش مهارتهای زندگی بر امنیت روانی اجتماعی و مولفههای (اطمینان به خود، احساس ناخوشنودی، ناسازگاری محیطی و دید مردم نسبت به خود) و مهارتهای ارتباطی و مولفههای (بازخورد، گوش دادن و مهارت کلامی) تاثیر دارد (05/0>P).
The aim of the present study was to determine the effectiveness of life skills training on communication skills, psycho-social security and dependence on social networks in female students with cyberspace addiction. This research is a semi-experimental type of pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of secondary school female students with cyberspace addiction in Kalibar city, 74 students were selected from this population using the available method, and the cyberspace addiction questionnaire was completed, and the students whose scores in the cyberspace addiction questionnaire were Yang's cyberspace was in the range between 80 and 100 (cut score and as cyberspace addiction); 40 people were selected as a sample and were replaced in two experimental groups (20 people) and control group (20 people). In order to collect data, cyberspace addiction questionnaires, communication skills questionnaires, psychosocial security and social network addiction questionnaires were used. Data analysis was done by multivariate analysis of covariance test. The results showed that life skills training has an effect on dependence on cyberspace and its components (habit, addiction and high involvement) (PP).
ملخص الجهاز:
در پژوهشي تأثير آموزش مهارت هاي ارتباطي بر عملکرد دانش آموزان بررسي شد که نتايج نشان داد آموزش مهارت هاي ارتباطي ارزيابي شرکت - کنندگان را از توانايي خود در انجام تکاليف به طور معنيداري بهبود بخشيد و ميزان استفاده از شبکه هاي 1- Durak 2- Cepe 3- Einarsdottir 4- Hiroi & Agatsuma 5- Andreassen 6- Communication skills 7- Pehlivan 8- Gursimsek, Vural & Demirsoz اجتماعي و مجازي را کاهش ميدهد(مهپر و سورملي ١، ٢٠١٠).
با توجه به متغيرهاي امنيت رواني- اجتماعي، مهارت هاي ارتباطي و وابستگي به فضاي مجازي در دانش آموزاني که اعتياد و 1- Mehpare, saka & Surmeli 2- Kuss, Kanjo, Crook-Rumsey, Kibowski, Wang, & Sumich 3- Trichi 56 وابستگي به فضاي مجازي دارند؛ نياز است مداخلاتي براي آن ها در نظر گرفته شود و از آنجا که مهارت هاي زندگي به عنوان يک عامل مهم در اين زمينه محسوب ميشود؛ لذا بررسي مهارت هاي زندگي از اهميت خاصي برخوردار است .
از سويي افراد داراي اعتياد به شبکه هاي مجازي در مهارت هاي ارتباطي دچار مشکل بوده و امنيت رواني اجتماعيشان نيز مهم است و همين امر تأثير مستقيم بر ميزان و گرايش فرد به شبکه هاي اجتماعي در دانش آموزان داشته باشد و لزوم انجام پژوهش را نشان دهد.
1- Pradeep at el 2- Chavula, Svanemyr, Zulu & Sandøy 66 در ادامه مشخص شد آموزش مهارت هاي زندگي بر مهارت هاي ارتباطي دانش آموزان داراي اعتياد به فضاي مجازي تأثير دارد.
در واقع آموزش مهارت هاي زندگي باعث افزايش امنيت رواني اجتماعي در دانش آموزان داراي اعتياد به فضاي مجازي ميشود.