خلاصة:
زمینه: دوام و توسعه سازمانها، در گرو همسو شدن با تحولهای سریع، توسعه و بالندگی میباشد، چرا که تغییر و تحولات سریع محیطی، بهبود و بالندگی سازمانی را در موقعیتهای گوناگون اجتناب پذیر میسازد. در سالهای اخیر، سازمانهای برای رسیدن به بالندگی سازمان، در جست و جوی راههای مختلف بوده و به بررسی عوامل مرتبط با بالندگی سازمانی پرداختهاند. هدف: هدف از این پژوهش، طراحی الگوی خطمشی گذاری سوتزنی در راستای بالندگی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی است. روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف، توسعهای میباشد. از نظر روش توصیفی- اکتشافی و کیفی و از نظر گرداوری اطلاعات، میدانی و کتابخانهای میباشد. روش نمونهگیری، بهصورت هدفمند (غیر تصادفی)، مشتمل بر 15 نفر از خبرگان در حوزه مدیریت است. یافتهها: در تحقیق حاضر، در گام نخست به غربالگری و شناسایی شاخصهای نهایی پژوهش پرداخته شد. بر اساس ادبیات پژوهش و مصاحبههای تخصصی انجامشده درمجموع 76 عامل شناساییشده است. برای غربال شاخصها و شناسایی شاخصهای نهایی از رویکرد دلفی فازی استفاده و بعد از اجرای دو راند دلفی، 66 شاخص استخراج گردید. نتایج: ابعاد سوتزنی شامل ملاحظات اخلاقی، ویژگی فردی، سوتزنی خارجی، سوتزنی رسمی بوده است. ابعاد بالندگی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی شامل سلامت و رفاه، ساختار سازمانی، تضمین پیشرفت، مشارکت با دیگران، گشودگی و شفافیت، پرورش و اختیار، بازخورد، آمادگی تغییر، اعتماد سازمانی بوده است.
Background: The sustainability and development of organizations depends on aligning with rapid changes, development and growth, because rapid changes and environmental changes make organizational improvement and growth inevitable in various situations. Objective: The purpose of this study is to design a whistling policy model for organizational growth in the Social Security Organization. Methods: This research is developmental in terms of purpose. In terms of descriptive-exploratory and qualitative methods and in terms of information collection, it is field and library. The sampling method is purposeful (non-random) and includes 15 experts in the field of management. findings: In the present study, in the first step, the final indicators of the research were screened and identified. A total of 76 factors have been identified based on the research literature and specialized interviews. Fuzzy Delphi approach was used to screen the indicators and identify the final indicators, and after performing two rounds of Delphi, 66 indicators were extracted. Results: Dimensions of whistling included moral considerations, personal characteristics, external whistling, formal whistling. Dimensions of organizational growth in the Social Security Organization include health and well-being, organizational structure, assurance of progress, partnership with others, openness and transparency, nurture and authority, feedback, readiness for change, organizational trust.