خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش باورهای غیرمنطقی در پیشبینی تجربهی قلدری سایبری با میانجیگری: دشواری در تنظیم هیجان انجام گرفت. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش-آموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی استان اردبیل در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادهاند (N= 21756). لیست تمامی مدارس دولتی پسرانه دوره دوم متوسطه استان اردبیل که 179 مدرسه را شامل میباشد، تهیه و از شهرستان-های اردبیل، پارسآباد، گرمی، مشکینشهر و خلخال هر کدام دو مدرسه و از هر مدرسه دو کلاس انتخاب شد. تعداد 409 نفر از این افراد به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به پرسشنامههای تجربه قلدری_ قربانی سایبری، باورهای غیرمنطقی و دشواری در تنظیم هیجان پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده در این پژوهش با آزمونهای همبستگی پیرسون و الگوی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد تجربه قلدری سایبری با باورهای غیرمنطقی و همچنین دشواری در تنظیم هیجان دانشآموزان ارتباط مثبت و معنادار دارد. شاخصهای برازش مدل نیز مسیر باورهای غیرمنطقی به قلدری را بصورت مستقیم و همچنین با میانجیگری دشواری در تنظیم هیجان تأیید کرد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که باورهای غیرمنطقی با میانجیگری دشواری در تنظیم هیجان توانایی پیشبینی تجربهی قلدری سایبری دانشآموزان را به صورت معنیداری دارند.
The purpose of this study was to investigate the role of irrational beliefs in predicting the experience of cyber bullying with mediation: difficulty in emotion regulation. The research method was descriptive correlational. The study population consisted of all male secondary school students in public schools of Ardabil province during the academic year of 2019-2020. The list of all public boys' secondary schools in Ardabil province, which includes 179 schools, was prepared and two schools were selected from Ardabil, Parsabad, Garmi, Meshkinshahr and Khalkhal counties, and two classes were selected from each school. 409 of them were selected through cluster random sampling from the above statistical population and answered questionnaires of cyber-bullying experience, irrational beliefs and difficulty in emotion regulation. The data collected in this study were analyzed using Pearson correlation tests and pattern of structural equations. correlation coefficient results showed that experience of cyber bullying was positively and significantly correlated with irrational beliefs and difficulty in regulating students' emotion. Model fit indices of the model also confirmed the path of irrational beliefs in bullying directly and also with difficult mediation in emotion regulation. The results of this study show that irrational beliefs mediated by difficulty in emotion regulation have the ability to predict students' experience of cyber bullying significantly.