خلاصة:
مقاله حاضر بر اساس پژوهشی با رویکرد کیفی، به مطالعه دینداری و دنیوی شدن در میان پسران 18-17 ساله در شهر صومعه سرا می پردازد. این مطالعه در صدد آن است تا دریابد افراد چه تفسیری از دین دارند و سازوکار شکل گیری دینداری آنان چگونه است. همچنین، این مطالعه بر آن است تا به بازبینی دنیوی شدن در میان آنان بپردازد. برای انجام این مطالعه، از حوزههای نظری معاصر در جامعه شناسی دین و روش کدگذاری مضمونی استفاده شده است. چهارچوب مفهومی این مطالعه برگرفته از رویکردهای نظری رابرت بلا و مردیت مگوایر در حوزه دین است. دادههای پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق و نیمه ساخت یافته در میان پانزده نفر از جوانان - عمدتا دانش آموز- و با روش نمونه گیری در دسترس گردآوری شده است. یافته های پژوهش نشاندهنده آن است که بسیاری از دانش آموزان تفسیری شخصی از معنویت دارند و شکل دینداری آنها به صورت رسمی نیست. همچنین، دنیوی شدن در میان آنان در دو سطح فریضه های عملی و سطح شناختی مشهود است.
This paper tries to give an account of religiosity as well as secularism among 17-18-year-old boys in the city of Soume'sara, Guilan Provinde, Iran from a qualitative perspective. This study intends to find out how people interpret religion and through what mechanisms the religiosity or secularism are formed and established among them. The conceptual framework of this study is derived from the theoretical approaches of Robert Bellah and Meredith McGuire in the field of religion. Research data has been collected using in-depth and semi-structured interview techniques among fifteen young people - mostly students- and by convenient sampling.The findings of the research show that many students have a personal interpretation of spirituality and their religiosity is not formal. Also, secularization among them is evident in practical life as well as cognitive levels.
ملخص الجهاز:
براي انجام اين مطالعه ، از حوزه هاي نظري معاصر در جامعه شناسي دين و روش کدگذاري مضموني استفاده شده است .
پرسش اصلي پژوهش حاضر اين بوده است که افراد چگونه تفسيري از پديده دين دارند و دين در نزد آنان به چه شکل هايي تجربه مي شود؟ پيشينه تجربي پژوهش پژوهش هاي انجام گرفته در حوزه هاي دين داري و دنيوي شدن جوانان ، با رويکردها و روش هاي تجزيه و تحليل متفاوتي انجام شده است .
برخي از پژوهشگران سعي کرده اند با داده هاي کتابخانه اي به مسئله دين داري جوانان توجه کنند، اين پژوهشگران (رحماني، ١٣٩٥) طبق نتايج کتابخانه اي و مطالعه نظرسنجيها نشان داده اند که با کاهش سنين بزرگسالي به جواني، از درصد باورهاي ديني 4 کاسته شده است .
ويليامز٣ (٢٠١٠) در پژوهش خود با ظرافت ويژه اي سعي مي - کند تا به جنبه هاي زيباييشناسانه و زيست معنوي جوانان توجه کند؛ او معتقد است که مردم هنوز فضايي براي خدا در زندگي روزمره ايجاد ميکنند.
دين داري افراد بسيار پيچيده و تحت تأثير فرآيند دنيوي شدن و زيست جهان هاي متنوع است و نميتوان به روش کمّي و الگوهاي از پيش موجود، آنها را تفسير کرد.
دين داري مناسک گرا اين افراد تمايل دارند که با عمل هاي رسمي با خداوند ارتباط بگيرند؛ هرچند ممکن است در جزئيات ديني اين افراد، اعمال انسان دوستانه و دنيوي را پيدا کرد ولي تمايل بيش تر آنان به انجام اعمال رسمي است .