خلاصة:
آگاهی به ویژگی برساختگی زبان، تمرکز بشر بر ماهیت علوم و معرفتهای بشری و نقد و واکاوی آنها در قالبِ Meta Post, Anti، فروریزی فراروایتها و فراروی از الگوها و قواعد تثبیتشده، بسترساز شکلگیری فراداستان، بهمثابۀ روایت هستیشناختی انسان پسامدرن، شد؛ داستانی در پیکرۀ ادبیات/ رمان پسامدرن که با شگردها و سازِکارهای مختلف، سیمای نویسنده و عمل نوشتن و روایتگری را آشکار و برجسته میکند. جستار حاضر با توجه به همسانی و سنخیت ماهیت فراداستان (شالودهشکنی، بازی، تعلیق، عدم قطعیت و ثبات) با زیست نوجوان که فینفسه در موقعیت آستانهای است و بیشتر و دقیقتر از هر دورۀ سنی، ویژگیهای نامبرده را تجربه و زندگی میکند، به واکاوی و تحلیل سه رمان نوجوان، امپراتور کلمات از احمد اکبرپور، وقتی مژی گم شد از حمیدرضا شاهآبادی و ادسون آرانتس و دو ناسیمنتو و خرگوش هیمالیاییاش از جمشید خانیان میپردازد. سه رمان نوجوان در دو سطح چارچوبشکنی فراداستانی در سطح نویسنده و جهان داستان بازخوانی و تحلیل شد. پژوهش حاضر با تکیه بر آشکارسازی شگردهای نوشتن داستان، مشارکت نویسنده ـ راوی ـ کاراکتر ـ مخاطب، الگوی روایتِ روایت، گفتوگوی سهسویه، فراداستان تاریخنگارانه و بینامتنیت نشان میدهد که چگونه مؤلفههای نامبرده داستان را در بستری از بیاطمینانی مداوم، تعلیق و دگرگونی پیش میبرند و پایانبندیهایی همچون بازنویسی کامل داستان، عقبنشینی نویسنده از موضع فکری خود و اعتراف نویسنده به عجز و ناتوانی خویش را سبب میشوند.
Awareness of the nature of language construction, human focus on the nature of human sciences and knowledge and their critique and analysis in the form of Meta Post, Anti, the collapse of metanarratives and the transcendence of established patterns and rules paved the way for the formation of metanarratives as ontological narrative of postmodern man.considering the similarity and homogeneity of the nature of metanarrative, Deconstruction, play, suspension, uncertainty, stability, etc., the present article explores and analyzes three teenager novels of "The Emperor of Words" by Ahmad Akbarpour, "When Moji Was Lost" by Hamid Reza Shahabadi, and " Edson Arantes do Nascimento and His Himalayan Rabbit" by Jamshid Khanian with the life of a teenager who is himself in a threshold position and experiences and lives the mentioned characteristics more and more accurately than any age period. Three teenager novels were reread and analyzed on two levels, meta-narrative frame-breaking at the level of the author and the world of fiction. Relying on revealing the techniques of story writing, author-narrator-character-audience participation, the narrative pattern of narration, three-way dialogue, historiographical and intertextuality meta narrative shows that how these components advance the story in a context of constant uncertainty, suspense, and transformation that leads to endings such as a complete rewriting of the story, the author retreating from his or her intellectual position and author acknowledging his/her disability and helplessness.