خلاصة:
تاکنون پژوه شهای مختلفی د ر مورد توسعه محصولا ت جدی د مبتنی ب ر نوآوری انجام شد ه اس ت. همچنی ن افزای شوجود دارد، مشاهده م یشود. اما با توجه به بررسی » رویکرد سیستمی « قابل توجهی د ر مطالعاتی که د ر آن مفهومپژوهشهای پیشین تصمی مگیری د ر فضای مردد جه ت انتخاب متغیرهای برونزای مدل توسعه کس ب و کا ر مبتن یبر توسعه محصولا ت جدید مشاهده نگردی د. مسال ه اصلی د ر این تحقیق، بررسی و یافت ن عوامل موث ر بر امکا نسنج یطر حهای توسعه محصول جدید و د ر نهایت به دست آوردن روشی برای ارزیابی طر حهای توسعه محصول جدی دد ر صنعت مورد مطالعه م یباشد. د ر ارزیابی طر حهای اقتصادی معمولا پارامترها را قطعی د ر نظر م یگیرند، ام ابررسی عد م قطعی ت ا ز اهمیت قاب ل ملاحظ های برخوردا ر است. نتایج نشان م یده د 6 متغیر برونزا به عنوانمتغیرهای کلیدی در انتخاب و توسعه محصول جدید در سازمان انتخاب گردید.در این پژوهش برای تعیین اهمیتمتغیرهای برونزا که خبرگان در مشخص نمودن میزان اهمیت آ نها که ترید دارند، از روش با استفاده از تکنیکتحلیل فازی مردد استفاده شده است. اهمیت وزنی متغیرهای برو نزا عبارت است ا ز: سهم پذیر ش محصول جد ی د،) در بازا ر) 0.275 (، اط مینا ن سرمای هگذا ری توسعه محصول ج دی د) 0.239 (، استراتژی توسعه محصول جد ید) 0.209سطح پاس کردن استاندارد و الزاما ت) 0.136 (، جذب بودجه تح قیقا ت توسعه محصولی) 0.077 (و جذب بودجهتحقیقات کاربردی) 0.061 (. مدل توسعه محصول پویا، که مبتنی بر رابطه علت و معلولی است، طراحی و درمطالعات آتی نیا ز به آزمون شبی هسازی عملکرد تصمی مگیری حا ل و آینده دارد.
Various researches have been done on the development of new products based on innovation. There is also a significant increase in studies in which there is a concept of "systemic approach". However, according to previous researches, decision-making in hesitant atmosphere to select exogenous variables of business development model based on new product development was not observed. The main issue in this research is to investigate and find the factors affecting the feasibility of new product development plans and finally to obtain a method for evaluating new product development plans in industry. In evaluating economic plans, the parameters are usually considered definite, but the study of uncertainty is important considerably. The results show that 6 exogenous variables were selected as key variables in the selection and development of a new product in the organization. The weighted importance of variables is the share of new product acceptance in the market (0.275), new product development investment confidence (0.239), new product development strategy (0.209), level of passing standards and requirements (0.136), attracting development research funding Product (0.077) and Applied Research Fundraising (0.061). The dynamic product development model is designed based on the cause-and-effect relationship and in future studies needs to test the simulation performance of present and future decision making .