خلاصة:
جایگاه اصول عقاید وتصوف درسیر زمان به ابتدای وحی بازمیگردد. متفکران متصوفه درشرق و غرب جهان اسلام، از قرن دوم تا قرن ششم هجری، بتدریج پایه وبنیاد تصوف را استحکام بخشیدند تاآنجاکه، ابن عربی در اواسط قرن ششم باتوجه به محیط ولادتش باجهان تصوف آشنایتکامل داشت. سرزمین اندلس درسیرتاریخ آکنده از دانشمندان و فرقههای متصوفه روحانی بودکه، بصورت خروشان اینگونه تفکرات معنوی را بیان مینمودند. با ظهوراندیشه ابن عربی، ناگهان تفکری جدید از لحاظ الهیات انسان شناسی دربیان انسان کامل و علم النفس و مردم شناسی، در مفاهیم واژگان تصوف باوسعت عظیم شکل میگیردکه گویی باتبلور آن نقطه عطفی در داخل سنت تصوف پیدا شده است. درست است که برخی از متصوفه قبل، همچون حکیم ترمذی و بایزید بسطامی، مسائلحکمت الهی وتبدیل انسان عامی به کامل را مورد بحث قرار داده بودند، و در آثار عطار و ابن مسره نظریات جهانشناسی وجود داشته است لذا این مقاله درصدد تبیین تفکر محی الدین ابن عربی و بزرگان عرفان در تحلیل انسانی میباشدکه، بیشتر کتب آنان ساختار لغوی عرفانی وچگونی نتایج حاصله دربیان انسان کامل و وحدت وجود را ترسیم میدارد. مقاله حاضر بر این فرض استوار است که ابن عربی با توجه به نظریات عرفانی متصوفه قدیم در بیان انسان که بعنوان جهان عینی جایگاهی را برای خودنقش بسته است چگونه توانسته در جهان لغات تصوف رنگ و معنایی خاص عرفانی را برای خود ایجاد کرده است.
The place of the principles of belief and Sufism in the course of time goes back to the beginning of revelation. Sufi thinkers in the east and west of the Islamic world, from the second century to the sixth century AH, gradually strengthened the foundations of Sufism until Ibn Arabi became fully acquainted with the world of Sufism in the middle of the sixth century, given the environment in which he was born. The land of Andalusia has historically been full of mystical clerics and sects who have voiced such spiritual thoughts. It is true that some previous Sufis, such as Hakim al-Tirmidhi and Bayazid Bastami, had discussed the issues of divine wisdom and the transformation of the common man into a perfect human being, and there were cosmological theories in the works of Attar and Ibn Masra, so this article seeks to explain Mohi's thought. Al-Din Ibn Arabi and the great mystics in human analysis, most of whose books depict the mystical lexical structure and how the results are expressed between the perfect man and the unity of existence. The present article is based on the assumption that Ibn Arabi, according to the ancient Sufi mystical theories in the expression of man, who has taken a place for himself as an objective world, has been able to create a special mystical color and meaning for himself in the world of Sufism.