خلاصة:
در دهههای اخیر و در پی افزایش هزینههای اجتماعی و اقتصادی مردم، توجه به نظام تامین اجتماعی و انتظارات از آن افزایش یافته است. بیمههای اجتماعی به صورت مجموعهای از راهبردها و برنامهها برای حفظ و بقای جوامع انسانی و توسعه آنها در مناطق مختلف شهری و روستایی انجام میشود. یکی از عوامل تاثیر گذار در گسترش پوشش بیمه اجتماعی در بین روستاییان و عشایر افزایش رضایتمندی مستمری بگیران میباشد. امروزه مشتری مهمترین دارایی بیمههای اجتماعی محسوب میشود، به طوری که توجه به مشتری از دغدغههای اصلی صندوقهای بیمهای بوده و تلاش میشود تا به روشهای مختلف رضایت بیمه شده و مستمری بگیران را جلب نمایند. در همین راستا این این پژوهش به بررسی ارایه مزایای کوتاه مدت و رضایتمندی مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر در دولت سیزدهم پرداخت. این پژوهش یک مطالعه مرور سیستماتیک است که در سال 1402 انجام شد که هدف آن بررسی ارایه مزایای کوتاه مدت و رضایتمندی مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر در دولت سیزدهم و عوامل مرتبط با آن میباشد. به این منظور پایگاههای اطلاعاتی ملی SID، MagIran، civilica و علم نت و پایگاههای اطلاعاتی بین المللی مانند گوگل اسکولار، اسکوپوس، ساینس دایرکت و امرالاد موردبررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از این پژوهشها نشان داد که دولت سیزدهم برای افزایش رضایتمندی مستمری بگیران تلاشهای فراوانی به کار گرفته و اقداماتی نظیر: 1- پرداخت 22 هزار فقره وام بدون سود و بدون ضامن به مستمری بگیران صندوق؛ 2- بیمه تکمیلی مستمری بگیران صندوق که این موضوع باعث کاهش هزینههای درمانی شده است. 3- افزایش 40 درصدی حقوق مستمری بگیران بعد از 18 سال؛ 4- افزایش 60 درصدی سطوح درآمدی بیمه شده گان درسال 1401 و 1402 به منظور کفایت حقوق مستمری بگیران صندوق که مجموع این عوامل در رضایتمندی مستمری بگیران تاثیر زیادی داشته است و بررسیها نشان میدهد این نوع اقدامات در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان وعشایر طی 18 سال گذشته بیسابقه بوده است، باعث تبیین، تبلیغ خدمات صندوق در جامعه هدف شده و جذب 560 هزار نفر بیمه شده جدید، افزایش بیمه شده فعال را دولت سیزدهم به همراه داشته باشد. شاخص رضایتمندی بیمه در رشد جذب بیمه شدگان جدید وتمدید تاثیرگذار میباشد که این دو هر کدام در پایداری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان وعشایر تاثیرگذار است.
In recent decades, following the increase in social and economic expenses of the people, attention to the social security system and expectations from it have increased. Social insurance is a set of strategies and programs for the preservation and survival of human societies and their development in different urban and rural areas. One of the influential factors in the expansion of social insurance coverage among villagers and nomads is increasing the satisfaction of pensioners. Today, the customer is considered the most important asset of social insurances, so attention to the customer is one of the main concerns of insurance funds, and efforts are made to satisfy the insured and pensioners in different ways. In this regard, this study examined the provision of short-term benefits and the satisfaction of the pensioners of the social insurance fund for farmers, villagers and nomads in the 13th government. This research is a systematic review study that was conducted in 2023, the purpose of which is to investigate the provision of short-term benefits and the satisfaction of pensioners of the social insurance fund of farmers, villagers and nomads in the 13th government and related factors. For this purpose, the national databases of SID, MagIran, Civilica and Alamnet and international databases such as Google Scholar, Scopus, Science Direct and Emerald were examined. The results of these researches showed that the 13th government has made many efforts to increase the satisfaction of pensioners and measures such as: 1- Paying 22 thousand loan items without interest and without guarantor to pensioners of the fund; 2- Supplementary insurance for pensioners of the fund, which has reduced medical expenses. 3- 40% increase in the salaries of pensioners after 18 years; 4- 60% increase in the income levels of insured persons in 2021 and 2023 in order to ensure the adequacy of the pensioners' salaries of the fund, the sum of these factors has had a great impact on the satisfaction of pensioners, and surveys show that this type of measures in the social insurance fund of farmers, villagers and tribes has been unprecedented in the past 18 years, which explains that the promotion of the fund's services in the target community and the recruitment of 560 thousand new insured people have led to an increase in the number of active insured persons in the 13th government. be The insurance satisfaction index is effective in the growth of attracting new insureds and renewals, both of which are effective in the stability of the social insurance fund of farmers, villagers and tribes.