خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی شیوه های تدریس کارآمد و اثر بخش در فضای مجازی در بین معلمان پایه اول مدارس ابتدائی استان گیلان میباشد. این پژوهش کاربردی و از نظر روش توصیفی – از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان پایه اول مدارس ابتدائی استان گیلان به تعداد 680 نفر تشکیل میدهند. به منظور نمونهگیری از فرمول کوکران استفاده شده که بر اساس آن تعداد 246 نفر به عنوان نمونه به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ بررسی شد که برابر با 0. 89 بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t تک نمونهای در نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان میدهد که ارتباط دائم دانش آموز و معلم، یادگیری فعال دانش آموزان، ارائه بازخورد سریع دانش آموزان، تاکید بر زمان دانش آموزان، تفهیم انتظارات دوره آموزشی دانش آموزان و احترام به استعداد دانش آموزان در فضای مجازی برای دانش آموزان پایه اول مدارس ابتدائی استان گیلان ارتقاء یافته است، اما متغییر همکاری و همیاری دانش آموزان در فضای مجازی برای دانش آموزان پایه اول مدارس ابتدائی استان گیلان ارتقاء یافته نیست.
The purpose of this research is to investigate effective and effective teaching methods in
virtual space among primary school teachers in Gilan province. The statistical population of
this research consists of all first grade teachers of primary schools in Gilan province,
numbering 680 people. For sampling, Cochran's formula was used, based on which 246
people were selected as a sample by simple random method. In order to collect information, a
standard questionnaire was used. The validity of the questionnaire was checked by the
supervisor and its reliability was checked by Cronbach's alpha, which was equal to 0.89. Data
analysis was done using one-sample t-test in SPSS software. The results showed that teaching
methods in virtual space are efficient and effective among primary school teachers in Gilan
province.