خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش تاثیر استراتژی تجاری (مهاجمان و مدافعان) و اعتبار تجاری (عرضه و تقاضا) در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار است. در این راستا بررسی رابطه استراتژی تجاری (مهاجمان و مدافعان) و عرضه اعتبار تجاری و بررسی رابطه استراتژی تجاری (مهاجمان و مدافعان) و تقاضای اعتبار تجاری بعنوان اهداف فرعی مد نظر است. مجموعه آماری مورد بررسی شامل 123 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این اعداد برای دوره شش ساله و سالهای 1395-1400 انتخاب شدهاند. در این مقاله فرضیه تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، تا پس از ارائه آمار توصیفی بتوان رابطه بین متغیرها را بررسی کرد. سپس اعتبار آزمون اثر متغیر مستقل بر متغیر وابسته با استفاده از آزمون فرضیه کلاسیک یعنی همگنی، واریانس واریانس، خودهمبستگی مورد بحث قرار میگیرد. در نهایت فرضیههای تحقیق بر اساس مدلهای فرضی مورد آزمون قرار میگیرند. به منظور درک بهتر ماهیت جامعه مورد مطالعه در تحقیق و آشنایی بیشتر با متغیرهای تحقیق، قبل از تجزیه و تحلیل دادههای آماری، متغیرهای تحقیق تشریح میشوند. بنابراین قبل از آزمون فرضیههای تحقیق، متغیرهای تحقیق به اختصار در جدول آمار توصیفی متغیرهای پژوهش بررسی شده است. این جدول شامل شاخصهایی برای توصیف متغیرهای تحقیق است. لازم به ذکر است که متغیرهای تحقیق قبل از ارائه آمار توصیفی تا سطح خطای 5% نرمال سازی شدند. نتیجهگیری صحیح و توصیههای صحیح بخش مهمی از تحقیقات است که راهی برای تبدیل ایدهها به عمل برای موفقیتهای آینده خواهد بود. یافتههای مبتنی بر تجزیه و تحلیل مناسب میتواند مشکلات موجود در سازمانی را که تحقیق برای آن توسعه یافته است حل کند.
AbstractObjective: The main purpose of this research is the impact of business strategy (attackers and defenders) and business credit (supply and demand) in companies admitted to the stock exchange. In this regard, the following sub goals are considered:Investigating the relationship between business strategy (attackers and defenders) and business credit supplyInvestigating the relationship between business strategy (attackers and defenders) and business credit demandMethods: This research examines the relationship between business strategy and types of business credit (supply and demand) in companies listed on the Tehran Stock Exchange. As mentioned, the analyzed statistical collection includes 123 companies admitted to the Tehran Stock Exchange. These numbers have been selected for the six-year period and the years 1395-1400. In this chapter, the research hypothesis has been analyzed. After presenting the descriptive statistics, the relationship between the variables can be checked. Then the validity of the test of the effect of the independent variable on the dependent variable is discussed using the classical hypothesis test, i.e. homogeneity, variance variance, autocorrelation. Finally, research hypotheses are tested based on hypothetical models.Results: In order to better understand the nature of the society studied in the research and get more familiar with the research variables, before analyzing the statistical data, the research variables are explained. Therefore, before testing the research hypotheses, the research variables have been briefly examined in the table of descriptive statistics of the research variables. This table contains indicators to describe the research variables. It should be noted that the research variables were normalized to a 5% error level before presenting descriptive statistics.Conclusion: Correct conclusions and correct recommendations are an important part of research that will be a way to turn ideas into action for future success. Findings based on proper analysis can solve problems in the organization for which the research is developed.