خلاصة:
زمینه و اهداف: معلمی دروس دینی، صرفا انتقال اطلاعات نیست و یک معلم دینی باید الگوی عملی دین و اخلاق برای دانش آموزان باشد هدف این پژوهش، بیان اخلاقیات و الزامات معلمی دروس دینی است چه اینکه اگر یک معلم دینی این موارد را رعایت نکند چه بسا آموزش او نتیجه عکس می دهد و دانش آموزانی بی رغبت به دین تربیت خواهد شد.
روش ها: روش این پژوهش، اسنادی است و داده ها از منابع متنی جمع آوری شده است.
یافته ها: اهم یافته های پژوهش عبارتند از: جنبه الگویی معلم دروس دینی، پیشگیری از شکل گیری انگاره منفی در ذهن دانشآموز در مورد دین و دینداری، بیدار کردن فطرت حق گرایی دانشآموز، تکریم دانشآموز، اجتناب از بیان مطلب غیرمستند یا غیرمستدل و اجتناب از پاسخ حدسی به سوالات دینی دانشآموزان و تنظیم رفتارها بر مبنای قاعده طلایی اخلاق.
نتیجه گیری: در این پژوهش، به معلم دروس دینی هم به عنوان یک الگو و هم به عنوان یک فردی که دارای تعهدات خاص سازمانی است نگاه شده است. در این پژوهش، وظایف و مسئولیتهای معلم به عنوان یک شهروند و به عنوان یک معلم و به عنوان یک آموزش دهنده اعتقادات و اخلاق و احکام دین مورد بررسی قرار گرفته است.
Background and Objectives: Teaching religious subjects is not just transferring information and a
religious teacher should be a practical example of religion and ethics for students. It gives pictures
and students will be trained without desire for religion. Teaching religious subjects is not just
transferring information and a religious teacher should be a practical example of religion and ethics
for students. It gives pictures and students will be trained without desire for religion.
Methods: The method of this research is documentary and the data is collected from textual
sources.
Findings: The main findings of the research are: the exemplary aspect of the teacher of religious
courses, preventing the formation of a negative image in the student's mind about religion and
religiosity, awakening the student's right-oriented nature, honoring the student, avoiding the
expression of unsubstantiated or unsubstantiated material and avoiding speculative answers. To
religious questions of students and regulation of behavior based on the golden rule of ethics.
Conclusion: In this research, the teacher of religious studies has been viewed both as a role model
and as a person who has specific organizational obligations. In this research, the duties and
responsibilities of the teacher as a citizen, as a teacher, and as an educator of beliefs, ethics, and
religious rules have been examined.