خلاصة:
شناخت فلسفه حاکمیت اسلام و رازشناسی موفقیت پیامبراعظم صلیاللهعلیهوآله یک ضرورت عقلی، تاریخی واجتماعی است و پاسخ به ریشهها و علتهای توفیق گسترش اسلام و ادراک مولفههای اسلام خواهیو موج فزاینده اسلام گرایی در صدر اسلام در حقیقت با رهیافتی تاریخی ـ فلسفی ممکن و نوعیسیرهشناسی جامع (اعم از سیره معرفتی ـ معنویتی یا فکری ـ اخلاقی و سیاسی ـ اجتماعی) پیامبراعظم صلیاللهعلیهوآله میباشد.مقاله حاضر با این رویکرد نوشته شده و مولفهها را در دو محور نظری و عملی و مبتنی بر شان وشخصیت نبوی اصطیاد و استخراج نموده و بر ارکان چهارگانه: عقلانیت، معنویت، حریت و عدالت تکیه وتاکید داشته و مولفههایی چون: پیام خدا و تدبیر و رهبری پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله را مبنای ریشههایی چون: حسنخلق و رفتارهای مهرورزانه پیامبر صلیاللهعلیهوآله، آگاهی به زمان و مکان، صبر و بصیرت، ترابط و تعامل مثبت باادیان و مذاهب، برخورد شایسته با نسل جوان، فروتنی و تواضع، خلوص، صداقت و صراحت، اصولگرایی در رفتارهای فردی و اجتماعی، پاسخگویی به سوالات و شبهات عصری با شرح صدر و عقل وبرهان، ابلاغ پیام هدایت و سعادت خدا به عقل و دل انسانها، تربیت یاران بصیر و مجاهد و برخورداری ازحمایتهای همه جانبه آنان، برنامه ریزی همه جانبه برای پیشبرد اسلام، ایمان و استقامت ورزی در راههدف و الگوی عملی اسلام ناب شدن و... و از دلایل موفقیت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در حاکمیت اسلام میداند کهبه صورت مجمل و معطوف به آرا و نظریات استاد شهید مطهری رضیاللهعنه تقریر و تحریر شده است.امید است پیامبرشناسی و شناخت سیره عقیدتی، تربیتی ـ اخلاقی و عدالت، سرمشق و الگویی برایفکر و فعل، قول و قلم و قدم عالمان دینی و پرچمداران عرصه تبلیغ و تعمیق معرفت اسلامی و ترویجارزشهای دینی برای همگان به خصوص نسل جوان جامعه باشد.
ملخص الجهاز:
چنین رویکرد و روشی در استخراج و تبیین عوامل و مؤلفه های موفقیت پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآله درحاکمیت اسلام مطلوب خواهد بود؛ زیرا «جهان در عصر بعثت» گرفتار خلأ تئوریک در تفسیرهمه جانبه و عقلانی ـ معنوی هستی یا هستیشناسی فراگیر و فاقد یک جهان بینی تمام عیار وایدئولوژی کارآمد بوده است که «امیت» (به معنای معرفتی ـ معنویتی) دنیای دوران بعثتآخرین فرستاده الهی و پیدایش کاملترین دین توحیدی را فراگرفته بود و مقوله «ایمان به خدا»(جهان بینی الهی)، جهاد با مال و جان برای رسیدن به سعادت و سرور و سروری (ایدئولوژیحیات بخش) و آزادی اندیشه و تفکر و آزادگی و حریتهای فردی و اجتماعی (آزادی درونی وبیرونی) از نیازهای اصیل، فطری و جاودانه انسان بوده، هست و خواهد بود و «اسلام» به عنوانجامع رهآورد همه بعثتها و رسالتها و نبوتها ظهور کرد تا نیازهای عقلانی، جسمانی و تربیتی ـروحانی آدمیان را پاسخ دهد و در سه ساحت: معرفتی (عقلی)، معنویتی (قلبی) و شریعتی (قالبی)که عقاید، اخلاق و اعمال انسان را تحت پوشش هدایتی خویش قرار میدهد، آموزهها وگزارههای کامل، کلی، عقلانی، فطرتپذیر، روح بخش، حرارت زا، حرکت آفرین و مسئولیتآور راعرضه کرد.