خلاصة:
تغییر و تحول سنتی است که در همه جا و در همه زمانها،جاری است.هیچ پدیدهای را گریزی از تغییر و تحول نیست جز ذات تغییرناپذیر خدای متعال. در این نوشتار،فرهنگ،به عنوان عامل شکل دهنده رفتار جامعه و فرهنگ سازمانی نیز به عنوان عامل شکل دهنده رفتار کارکنان سازمان مورد بحث قرار گرفته و آنگاه به نحوه رهبری فرهنگی و راهبرد تغییر فرهنگ سازمان اشاره شده و در بخش پایان مقاله،مدیریت فرهنگ سازمانی و فرایند آن در قالب یک نمودار ترسیم شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و رهنمودهایی برای مدیران در زمینه تغییر و تحول فرهنگ سازمانی ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
"در این نوشتار،فرهنگ،به عنوان عامل شکل دهنده رفتار جامعه و فرهنگ سازمانی نیز
رهبری فرهنگی و راهبرد تغییر فرهنگ سازمان اشاره شده و در بخش پایان مقاله،مدیریت
گرفته است و رهنمودهایی برای مدیران در زمینه تغییر و تحول فرهنگ سازمانی ارائه
باید فرهنگ آن سازمان را شناخت؛با مدلهای تغییر آشنا بود؛به مدیران به عنوان رهبران
تغییر فرهنگی نگریست؛روشهای تغییر فرهنگ را با توجه به مراحل رشد سازمان به کار
جورج گردن نیز فرهنگ سازمانی را اینگونه تعریف کرده است:نظام فرضیات و
انرژی تبادل است که برای تغییر به این انرژی نیاز داریم.
7-فراهم کردن مورد5:چرا این تغییر باید ایجاد شود و مبنای عقلانی آن چیست؟آیا
بررسی،تحقیق و توسعه موردی برای سرمایهگذاریهای مالی و انسانی در این تغییر باید
جدول شماره 2:مراحل رشد سازمان و روشهای تغییر فرهنگ(شاین،5591:172)
فرهنگ محیط سازمانی نیز هست که در نمودار شماره یک نشان داده شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود)
بر جامعه و سازمان سپس باید به روشهای تغییر و پرورش فرهنگ سازمانی توجه کرد.
روشهای مختلفی برای تغییر فرهنگ سازمانی وجود دارد.
فرهنگ سازمانی است در سطح سازمان پرورش مییابد و موجبات رشد کارکنان را
روش طراحی مشاغل به تغییر فرهنگ سازمانی منجر میشود.
تغییر در فرهنگ باید با مقتضیات جدید سازمانی سازگار باشد.
مهارتهای تازه که در فرایند مدیریت تغییر سازمانی باید به آن توجه شود،«مهارت
فرهنگ قوی ممکن است در نقطهای مؤثر،و در سایر نقاط نامؤثر باشد زیرا واقعیتهای بیرونی تغییر مییابد.
تعیین الگوی فرهنگ سازمانی براساس ارزشهای اسلامی در محیط کار و نقش آن بر رضایت شغلی،پایاننامه دکتری:دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس."