خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر ارائۀ مدل ساختاری هوشمندی استراتژیک مبتنی بر سرمایۀ اجتماعی و ساختار سازمانی در وزارت ورزش و جوانان است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و براساس نحوۀ گردآوری دادهها، همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش را 800 نفر ازکارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان تشکیل میدهد. حجم نمونه برابر با 260 نفر و به روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع در دسترس انتخاب شده است. برای اعتبارسنجی ابزار اندازهگیری از روایی سازه، روایی محتوا و آلفای کرونباخ و برای تحلیل دادهها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد متغیرهای ساختار سازمانی و سرمایۀ اجتماعی بهترتیب 3/41 درصد و 2/28 درصد از واریانس متغیر هوشمندی استراتژیک برونسازمانی و هوشمندی استراتژیک درونسازمانی را تبیین میکند. بهعلاوه، مشخص شده که تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر هوشمندی استراتژیک برونسازمانی (330/0= α، 001/0 = p)، تأثیر ساختار سازمانی بر هوشمندی استراتژیک برونسازمانی (360/0= α، 001/0 = p)، و درونسازمانی (347/0= α، 001/0 = p)، و تأثیر ساختار بر سرمایۀ اجتماعی، به لحاظ آماری، معنادار است (737/0= α، 001/0 = p). سرانجام مشخص شده که اثر هوشمندی استراتژیک مبتنی بر سرمایۀ اجتماعی و ساختار سازمانی در وزارت ورزش و جوانان، به لحاظ آماری، مثبت و معنادار است (243/0= α، 001/0 = p). با توجه به نتایج تحقیق، میتوان بیان کرد که سرمایۀ اجتماعی و ساختار سازمانی مشوق گردآوری و سازماندهی، تجزیه و تحلیل و توزیع اطلاعات درونسازمانی است و به موجب آنها مبادلات اطلاعاتی ارتقا پیدا میکند.
The aim of the present study was the structural model of strategic intelligence based on social capital and organizational structure in the Ministry of Sports and Youth. In terms of purpose, this research was applied and based on the data collection method, it was a descriptive correlation. The statistical population of this study consisted of 800 staff members of the Ministry of Sports and Youth. The sample size in this study was estimated to be 260 based on Morgan's table and sample size. An unlikely sampling method was available. Structural validity, content validity, and Cronbach's alpha were used to validate the measurement tool. Finally, structural equation modeling approach was used to analyze the data. The results showed that the variables of organizational structure and social capital explain 41.3% and 28.2% of the variance of the strategy of external organizational strategic intelligence and strategic internal intelligence, respectively. In addition, it was found that the effect of social capital on strategic extra-organizational intelligence, the effect of organizational structure on strategic extra-organizational and intra-organizational intelligence and the effect of structure on social capital are statistically significant (P<0/01). Finally, it was found that the mediating role of social capital in the relationship between organizational structure and strategic extra-organizational intelligence is statistically positive and significant (P<0/01). Based on the results of the research, it can be stated that social capital and organizational structure encourage the collection, organization, analysis and distribution of information within the organization, and according to them, information exchanges are promoted.