خلاصة:
مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی عملکرد نومعلمان دوره ابتدایی استان خراسان شمالی در بستر یادگیری ترکیبی انجام شد. بدین منظور ابتدا ملاکها و نشانگرهای معلم شایسته با توجه نوع آموزش در منطقه مورد مطالعه، در دو بخش ملاکهای تدریس در فضای حضوری و مجازی از طریق بررسی اسناد و مدارک و نیز مصاحبه با 12 نفر از متخصصین که براساس نمونه گیری ملاکی انتخاب شدند، استخراج شد. نشانگرها پس از اعتباربخشی به روشcvr در قالب6 عامل و 58 به عنوان استانداردهای ارزیابی عملکرد نومعلمان در نظر گرفته شدند. در مرحله بعد به منظور بررسی عملکرد نومعلمان پرسشنامه محقق ساختهی با ضریب پایایی. 816/0 ، در اختیار 89 نفر از نومعلمان قرار گرفت که از این تعداد 57 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. نتایج تحقیق نشان داد که نومعلمان در عاملهای مهارتهای حرفهای و نیز توسعه حرفه در سطح نسبتا مطلوب قرار دارند اما در تعاملات اجتماعی در سطح مطلوب قرار دارند. این نتایج حاکی از لزوم کسب توانایی و مهارت بیشتر نومعلمان در روشها و رویکردهای تدریس و ارزشیابی از دانشآموزان و اصول و کابردهای آن از طریق شیوههای توسعه حرفهای میباشد. در پایان نیز راهکارهایی عملیاتی به منظور بهبود کیفیت عملکرد نومعلمان ارائه گردید.
مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی عملکرد نومعلمان دوره ابتدایی استان خراسان شمالی در بستر یادگیری ترکیبی انجام شد. بدین منظور ابتدا ملاکها و نشانگرهای معلم شایسته با توجه نوع آموزش در منطقه مورد مطالعه، در دو بخش ملاکهای تدریس در فضای حضوری و مجازی از طریق بررسی اسناد و مدارک و نیز مصاحبه با 12 نفر از متخصصین که براساس نمونه گیری ملاکی انتخاب شدند، استخراج شد. نشانگرها پس از اعتباربخشی به روشcvr در قالب6 عامل و 58 به عنوان استانداردهای ارزیابی عملکرد نومعلمان در نظر گرفته شدند. در مرحله بعد به منظور بررسی عملکرد نومعلمان پرسشنامه محقق ساختهی با ضریب پایایی. 816/ 0 ، در اختیار 89 نفر از نومعلمان قرار گرفت که از این تعداد 57 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. نتایج تحقیق نشان داد که نومعلمان در عاملهای مهارتهای حرفهای و نیز توسعه حرفه در سطح نسبتا مطلوب قرار دارند اما در تعاملات اجتماعی در سطح مطلوب قرار دارند. این نتایج حاکی از لزوم کسب توانایی و مهارت بیشتر نومعلمان در روشها و رویکردهای تدریس و ارزشیابی از دانشآموزان و اصول و کابردهای آن از طریق شیوههای توسعه حرفهای میباشد. در پایان نیز راهکارهایی عملیاتی به منظور بهبود کیفیت عملکرد نومعلمان ارائه گردید.
ملخص الجهاز:
به عنوان نمونه وکیلی 1 Mahmudova 2 Jalilova 3 Rustamov 4 Wijaya 5 Santosa 6 Nurymbetov 7 Shabdenova 8 Mukanova 9 Gaikhorst 10 Senom 11 Zakaria 12 Ahmad Shah 13 Nolan 14 Hoover 15 Marlow 16 /nman 17 Betancourt-Smith 18 Plessis 19 Mestry 20 Çiftçi 21 Cin 22 Febriana 23 Bansilal 24 Rosenberg 25 Kalender 26 Erdem 27 Mulaudzi قصریان (١٣٩٠) در پژوهشی چالش های تدریس و آموزش در مناطق روستایی را در ٦ دسته محدودیت های دسترسی به تکنولوژی آموزشی، شیوع بالای کلاس های چندپایه ، برنامه درسی، پایین بودن خودکارآمدی معلمان ، آمادگی و انگیزه دانش آموزان و کمبودهای فضای فیزیکی کلاس ها طبقه بندی میکند.
مطالعات پیشین نشان میدهد (تقیزاده ، ١٤٠٠؛ ایران نژاد و همکاران ، ١٣٩٨) اگر بتوانیم معلمان را در سال های اولیه خدمت مورد توجه قرار دهیم و با درنظر گرفتن چالش ها و مشکلات نقاط قوت و ضعف آنان را 1 Belay 2 Adarkwah 3 Barrot 4 Llenares 5 Rosario 6 Rashed 7 Hanipah شناسایی کنیم ، میتوانیم با ارائه بازخوردهای سازنده گامی موثر در راستای بهبود کیفیت مدارس و تحقق اهداف آموزشی آن برداریم .
بنابراین توسعه شایستگیهای حرفه ای معلمان به 1 Hughes 2 Chen 3 Xu 4 Qi 5 Ryan 6 Stiller 7 Lynch 8 Longobardi 9 Wu 10 Cantley منظور افزایش اثربخشی آنان امری اجتناب ناپذیر است به طوریکه تقویت این عامل میتواند عملکرد نومعلمان را در ابعاد دیگر به طرز چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد.