خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی جاری کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در مدارس استثنایی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده بنیاد انجام گرفت. جامعه ی آماری شامل کلیه کارگزاران دخیل در کاربرد فاوا در مدارس استثنایی هستند که از طریق نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه ی نیمه ساختار یافته با پانزده نفر از معلمان مدارس استثنایی، پنج نفر از مدیران مدارس و سه نفر از مدیران میانی اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر مشهد است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تامین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دهنده ی بیست و شش مفهوم محوری است که در قالب مدل پارادیمی شامل بی برنامگی و نگاه غیرتخصصی به کاربرد فاوا در مدارس استثنایی به عنوان مقولهی محوری و شرایط علی (ضعف مهارتی، ضعف نگرشی، چالش های مالی و زیرساختی)، عوامل زمینه ای (عوامل مدیریتی مدارس استثنایی و عوامل محیطی - زمینه ای)، شرایط مداخله ای تسهیلگر (آموزش و توسعه حرفه ای معلمان، نیازسنجی، حمایت و پشتیبانی)، شرایط مداخله گر محدودکننده (چالش های سازمانی، محیطی، دخالت های سیاسی و موانع فردی و اجرایی)، راهبردها (تجدید رویکرد برنامه ریزی درسی، طراحی برنامه استراتژیک در زمینه کاربرد فاوا، ارشادگری و کیفیت گرایی) و پیامد (کاهش کارایی و اثربخشی) سازمان یافت.
The purpose of this research is to investigate the current pattern of using information and communication technology (ICT) in exceptional schools. This research was conducted with a qualitative approach and a data-based method. The statistical population includes all agents involved in the use of Fava in exceptional schools, who were selected through purposeful criterion-based sampling. The data is obtained through semi-structured interviews with fifteen teachers of special schools, five school principals and three middle managers of Mashhad Special Education Department. In order to analyze the data, open, axial and selective coding method was used. Lincoln and Cuban criteria were used to ensure validity and reliability. The results of the research show twenty-six key concepts that, in the form of a paradigm model, include lack of planning and a non-specialist view of the use of FAVA in exceptional schools as a central category and causal conditions (skill weakness, attitude weakness, financial and infrastructural challenges)) , contextual factors (management factors of exceptional schools and environmental-contextual factors) , facilitating intervention conditions (training and professional development of teachers, needs assessment, support) , restrictive intervention conditions (Organizational and environmental challenges, political interference and individual and executive obstacles) , strategies (renewing the approach to curriculum planning, designing a strategic plan in the field of FAVA application, guidance and quality orientation) and consequences (decrease in efficiency and effectiveness) of the organization..
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش نشان دهنده ی بیسث و شش مفهوم محوری اسث که در قالب مدل پارادیمی شامل بی برنامگی و نگاه غیرتخصصی به کاربرد فاوا در مدارس استثنایی به عنوان مقوله ی محوری و شرایط علی (ضعف مهارتی ، ضعف نگرشی ، چالش های مالی و زیرساختی )، عوامل زمینه ای (عوامل مدیریتی مدارس استثنایی و عوامل محیطی – زمینه ای)، شرایط مداخله ای تسهیل گر(آموزش و توسعه حرفه ای معلمان ، نیازسنجی ، حمایث و پشتیبانی )، شرایط مداخله گر محدودکننده (چالش های سازمانی ، محیطی ، دخالث - های سیاسی و موانع فردی و اجرایی )، راهبردها (تجدید رویکرد برنامه ریزی درسی ، طراحی برنامه استراتژیک در زمینه کاربرد فاوا، ارشادگری و کیفیث گرایی ) و پیامد (کاهش کارایی و اثربخشی ) سازمان یافث .
Meta-analysis of the impact of the use of information and communication technology On Educational and Research Performance of Faculty Members of Universities.
Modeling and Analyzing the Relationship between Cognitive Characteristics of Elementary School Teachers and the Application of Information and Communication Technologies in the Teaching and Learning Process, Quarterly Journal of Curriculum Planning Research, 15 (58), 154-166.
Application of Information and Communication Technology in Teacher Education with Trans-Combined Approach, Quarterly Journal of Human Resources Education and Development, 2 (7), 27.
"Barriers to the use of information and communication technology in learning", Quarterly Journal of Education Strategies, 5 (1), 15-21.
The Impact of Information and Communication Technology on Learning Awareness and Academic Performance in Arabic Conversation Curriculum, Journal of Linguistic Research in Foreign Languages, 10 (1), 216-231.