خلاصة:
فرسودگی تحصیلی به عنوان یک مسیله اساسی می تواند فرایند تحصیلی و روانشناختی دانشآموزان را با آسیب جدی مواجه میکند. پژوهش حاضر با هدف تدوین راهبردهای مقابلهای با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان منطبق با رویکرد تحولی یکپارچه انجام شده است. مطالعه حاضر یک تحلیل محتوای کیفی است. محتوا مورد پژوهش در این مطالعه از طریق جستجو در منابع، اسناد، پژوهش ها و کتب منتخب گزینش شد و در نهایت مورد تایید گروه متخصصین قرار گرفت. مرور و تبیین متون، تفحص و تامل در منابع، استخراج کدهای باز، زیرطبقات، طبقات و رسیدن به تمهای اصلی و نامگذاری هر یک، از مراحل طی شده در این پژوهش است. جهت اطمینان از روایی محتوایی دادههای به دست آمده، از معیارهای چهارگانه گابا لینکلن و مصاحبه با 15 متخصص مشاور مدرسه و روانشناس استفاده شد که پس از انجام اصلاحات، تمامی بخشها از روایی و اعتبار لازم برخوردار شد. فرایند کدگذاری و تحلیل محتوا نشان داد که راهبردهای مقابلهای با فرسودگی تحصیلی بر مبنای رویکرد تحول یکپارچه را میتوان در سه بخش اصلی تبیین کرد که عبارت است از: 1- تعاملات مبتنی بر هیجان در مدارس؛ 2- کارکردهای تحولی مدرسه و 3- انطباق یادگیری با تفاوتهای فردی. تمهای اصلی به دست آمده در تبیین دادهها، میتواند در سطوح مختلف پیشگیری، آموزش، برنامه درسی و دیگر موارد مورد توجه معلمان، مشاوران و متولیان حوزه آموزش و پرورش قرار گیرد.
School burnout as a major issue can seriously damage the educational and psychological process of students. The aim of this study was to develop strategies to deal with students' academic school burnout based on Human Integrated Developmental approach. The present study is a qualitative content analysis. The research content in this study was selected through a search of selected sources, documents, researches and books and was finally approved by a group of experts. Reviewing and explaining texts, examining and reflecting on sources, extracting open source, subcategories, categories and reaching the main themes and naming each one, are the steps taken in this research. In order to ensure the content validity of the obtained data, the four GABA Lincoln criteria and interviews with 15 school counselors and psychologists were used. After making corrections, all sections had the necessary validity and validity. The process of coding and content analysis showed that strategies to deal with academic burnout based on the integrated transformation approach can be explained in three main parts, which are: 1- Emotion-based interactions in schools; 2- school development function 3- Adapting learning to individual differences. The main themes obtained in explaining the data can be considered by teachers, counselors and those in charge of education at different levels of prevention, education, curriculum and other issues.
ملخص الجهاز:
فرایند کدگذاری و تحلیل محتوا نشان داد که راهبردهای مقابله ای با فرسودگی تحصیلی بر مبنای رویکرد تحول یکپارچه را میتوان در سه بخش اصلی تبیین کرد که عبارت است از ۱ تعاملات مبتنی بر هیجان در مدارس ۲ کارکردهای تحولی مدرسه و ۳ انطباق یادگیری با تفاوتهای فردی تم های اصلی به دست آمده در تبیین داده ها، میتواند در سطوح مختلف پیشگیری آموزش برنامه درسی و دیگر موارد مورد توجه معلمان مشاوران و متولیان حوزه آموزش و پرورش قرار گیرد.
از منظر DIR فردی که مبتلا به فرسودگی تحصیلی است و به میزان زیادی خستگی هیجانی و عدم انرژی روانی را تجربه میکند در محیط مدرسه و قبل از آن در خانواده قادر به دریافت میزان مناسبی از روابط گرم و رسیدگی لازم نبوده است احتمال زیاد معلمان و والدین بیش از آنکه همراه تشویق کننده تایید کننده باشند با جزئی نگری کنترل گری مسئولیتهای فشرده درسی و فراتر از توان سبب احساس ناکافی بودن ارزشمند نبودن خستگی و عدم اعتمادیه نفس در دانش آموزان شده اند گرین سپن ۲۰۰۹)، بنابراین در چنین محیطی دور از انتظار نیست که دانش آموز دچار فرسودگی تحصیلی شود و انگیزه کمی از خود نشان دهد، عدم درگیری تحصیلی انزوای اجتماعی افت تحصیلی یا در نهایت ترک تحصیلی را تجربه کند با تو ضحات فوق منطبق با داده های استخراج شده در این پژوهش راهبرد تعاملات مبتنی بر هیجان شامل مولفه های و سهیل بازنمایی ایده، ارتباط متقابل دوسویه و تسهیل تنظیم هیجان میباشد.