خلاصة:
آموزش¬های سازمانی مشروط به اینکه با توجه به اصول و روش¬های علمی پایهگذاری شود بهعنوان یک عامل توانمند¬ساز، نقش مهمی در بروز رسانی دانش، مهارت و نگرش کارکنان دارد. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و شناسایی محدودیت¬های آموزش¬ سازمانی مهندسان صنعت آب و برق است. رویکرد پژوهش ترکیبی است. روش تحقیق در بخش کمی، پیمایشی و در بخش کیفی پدیدارشناسی است. ابزار بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته و بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته است. شرکت¬کنندگان بخش کمی، مهندسان آموزشدیده، طی سال 1400 به تعداد 900 نفر و در بخش کیفی مدرسان و کارفرمایان صنعت آب و برق است. حجم نمونه در بخش کمی، به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان 269 نفر تعیین شد و در بخش کیفی با توجه به سطح اشباع نظری با 20 نفر است. بهمنظور تحلیل اطلاعات کمی از نرمافزار spss و برای تحلیل اطلاعات کیفی از روش تحلیل مضمون استفادهشده است. بر اساس یافتههای بخش کمی پژوهش، وضعیت موجود هر 5 بعد آموزش¬های سازمانی در حد متوسط و پایینتر از متوسط است و بر اساس یافتههای بخش کیفی، عمده¬ترین محدودیتهای نظام آموزش شغلی سازمانی مشتمل بر محدودیتهای فرایندی، انگیزشی، فرهنگی و ساختاری اداری است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش¬های سازمانی صنعت آب و برق از کیفیت لازم برخوردار نیست؛ مشکلات فرهنگی و بی توجهی به جایگاه آموزش، فقدان مشوقهای انگیزشی، مشکلات ساختاری- اداری و مشکلات فرایندی و عدم تبعیت آموزش¬های سازمانی از رویکردهای علمی و منطقی در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار است
institutional training, provided that it is based on scientific principles and methods as an enabling factor, plays an important role in updating the knowledge, skills and attitudes of employees. the purpose of this research is to evaluate and identify the limitations of organizational training of water and power industry engineers.
the research method is survey in the quantitative part and phenomenology in the qualitative part. the research tool in the quantitative part is a researcher-made questionnaire, and in the qualitative part, a semi-structured interview. in the quantitative part, the sample size was determined by simple random sampling using morgan's table of 269 people, and in the qualitative part, according to the theoretical saturation level, 20 people were interviewed. in order to analyze quantitative data, spss software was used and for qualitative data analysis, thematic analysis method was used. based on the findings of the quantitative part of the research, the current situation of all 5 dimensions of organizational training is average and below average, and based on the findings of the qualitative section, the main limitations of the organizational vocational training system include procedural limitations, motivational, cultural and administrative structure. the results of the research indicate that the organizational training of the water and power industry does not have the necessary quality. cultural problems and inattention to the place of education, lack of motivational incentives, structural-administrative problems and process problems and non-compliance of organizational training with scientific and logical approaches are influential in creating this situation.