خلاصة:
هدف پژوهش حاضر این است که راهکارهایی را از دیدگاه معلّمان ارائه دهد که فعّالیّتهای پژوهشسراهای دانشآموزی استان سمنان را تسهیل میکند. این مطالعه به روش آمیخته انجام شد و جامعهی آماری آن معلّمان پژوهشگر استان سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. بدین ترتیب حجم نمونهی آماری به روش شبکهای، 35 نفر تعیین شد و برای گردآوری دادهها نیز از مصاحبهی نیمهساختاریافته و پرسشنامهی محقّقساختهی بستهپاسخ استفاده گردید. به منظور سنجش روایی صوری و سنجش روایی محتوایی پرسشنامه، بررسی و تأیید اساتید متخصّص دانشگاهی در رشتههای مربوطه به عمل آمد و روایی سازهی آن نیز با روش تحلیل عاملی اکتشافی ارزیابی شد. همچنین پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ مقدار 0.957 محاسبه گردید. برای سنجش روایی سؤالات مصاحبه نیز سؤالات توسّط اساتید راهنما و مشاور مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و پایایی نتایج با استفاده از ضریب هولستی به مقدار 0.97 محاسبه شد. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی اشتراوس و کوربین انجام شد که نهایتاً منجر به شناسایی 3 مؤلّفهی «اقدامات مشارکتجویانهی آموزشوپرورش»، «اقدامات مشارکتجویانهی پژوهشسراها» و «اقدامات مشارکتجویانهی مدارس» با 21 شاخص گردید. تحلیل دادههای پرسشنامه نیز درجهی اهمّیّت هر یک از راهکارهای تسهیلکننده در این محورها را نشان میدهد.
The purpose of this research was to provide solutions to facilitate the activities of student research centers in Semnan province from the teachers' point of view. The statistical population of this research was the research teachers of Semnan province. The sample size was determined by the network method of 35 people. the data collection tool was a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. The analysis of the interview led to the identification of 1 dimension and 3 components of "participatory actions of education and upbringing", "participatory actions of research centers" and "participatory actions of schools" with 21 indicators. The analysis of the questionnaire data also shows the degree of importance of each of the facilitating solutions in these axes. The three components of "participatory actions of education" included 7 indicators, the component of "participatory actions of research centers" included 8 indicators, and the component of "participatory actions of schools" included 6 indicators. Also, the factors inhibiting the participation of teachers in the activities of student research centers were also obtained as a supplementary finding of the research, which were categorized into 4 components of structural barriers with 4 indicators, individual barriers with 7 indicators, organizational barriers with 13 indicators and infrastructural barriers with 6 indicators.