خلاصة:
زندگی بشر تحت تاثیر تغییرات وسیع صنعتی، اجتماعی و فرهنگی دچار تحول شده است. شمار زیادی از افراد قادر نیستند بین محرک های متنوع بیرونی و نیروهای متعارض درونی توازن ایجاد کنند و در فرایند رشد موزون و همه جانبه که همانا هدف اصلی تعالی انسان است، دچار مشکل می شوند. بدیهی است که نوجوانان و جوانان به سبب بی تجربگی و ناآگاهی از مهارت های بازدارنده، تسهیل کننده و اصلاحی بیشتر در معرض آسیب های جدی روانی و اجتماعی هستند. مسائل و مشکلات بسیاری در زندگی وجود دارند که نیازمند تلاش برای کنار آمدن با آن و حل آنها می باشد. زندگی بدون مشکل و استرس وجود ندارد و در واقع آنچه در شکل سختی با مشکلات زندگی تجربه می شود، چهره واقعی و منطقی زندگی است. وجود مشکل در زندگی طبیعی است و هنر زندگی در توانایی و مهارت در حل مشکلات و کنار آمدن با آنهاست. در واقع خوشبختی انسان در آن نیست که با هیچ مشکل و مساله ای روبرو نباشد بلکه در آن است که به هنگام رویارویی با آنها توانایی حل آنها را داشته باشد. سال های " نوجوانی و جوانی" مرحله مهم و برجسته رشد و تکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار می رود. در این دوره نیاز به تعادل هیجانی و عاطفی بخصوص تعادل بین عواطف و عقل، درک ارزش وجودی خویش، کسب مهارت های اجتماعی لازم در دوست یابی، حفظ تعادل روانی و عاطفی خویش در مقابل عوامل فشارزای محیطی و شناخت زندگی سالم و موثر و چگونگی برخورد با آن، از مهم ترین نیازهای نوجوانان و جوانان است. بنابراین کمک به نوجوانان و جوانان در رشد و گسترش مهارت های مورد نیاز برای زندگی موثر، ایجاد یا افزایش اعتماد به نفس در برخورد با مشکلات و حل آنان و همچنین کمک به آنان در رشد و تکامل عواطف و مهارت های اجتماعی لازم (ارتباط بین فردی، حل مساله، کنترل خشم و ابراز وجود) جهت سازگاری موفق با محیط اجتماعی و زندگی موثر و سازنده در جامعه، ضروری به نظر می رسد (شعائری نژاد، ١٣٧٧).
Human life has changed under the influence of vast industrial, social and cultural changes. A large number of people are not able to create a balance between various external stimuli and conflicting internal forces, and they have problems in the process of balanced and all-round growth, which is the main goal of human excellence. It is obvious that teenagers and young people are more exposed to serious psychological and social damage due to inexperience and ignorance of preventive, facilitating and corrective skills. There are many issues and problems in life that require efforts to cope with them and solve them. There is no life without problems and stress, and in fact, what is experienced in the form of difficulty with life's problems is the real and logical face of life. It is natural to have problems in life, and the art of living is the ability and skill to solve problems and cope with them. In fact, human happiness is not in not facing any problems and issues, but in having the ability to solve them when faced with them. The years of "adolescence and youth" are considered an important and prominent stage of a person's social and psychological growth and development. In this period, the need for emotional and emotional balance, especially the balance between emotions and reason, understanding one's existential value, acquiring the necessary social skills in making friends, maintaining one's mental and emotional balance against environmental stressors, and knowing how to live a healthy and effective life and how to deal with it. With that, it is one of the most important needs of teenagers and young people. Therefore, helping teenagers and young adults in growing and expanding the skills needed for an effective life, creating or increasing self-confidence in dealing with their problems and solving them, and also helping them in growing and developing emotions and necessary social skills (interpersonal communication) , problem solving, anger control and self-expression) seems necessary for successful adaptation to the social environment and effective and productive life in society (Shaaerinejad, 1377).