خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه گرایش و رغبت به ازدواج با تمایزیافتگی و مسئولیتپذیری در دانشجویان دانشگاه آزاد قم انجام شد. این پژوهش از لحاظ روش تحقیق توصیفیـ همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در سال تحصیلی 1402-1401 بود. تعداد نمونه شامل250 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد گرایش و رغبت به ازدواج حیدری، مظاهری و پوراعتماد (1383)، تمایزیافتگی اسکورون و فریدلندر (1998) و مسئولیتپذیری احمدی آخورمه و همکاران (1392) بود. یافتههای پژوهش نشان داد: الف) بین گرایش و رغبت به ازدواج با تمایزیافتگی رابطه معناداری وجود دارد؛ ب) بین گرایش و رغبت به ازدواج با مسئولیتپذیری رابطه معناداری وجود دارد. یافتهها بدین معناست که تمایزیافتگی و توان تمایز میان عقل و احساس و نیز مسئولیتپذیری با گرایش و رغبت به ازدواج رابطه دارند و میتوان با افزایش و بهبود این دو متغیر، گرایش و رغبت به ازدواج را افزایش داد؛ بنابراین پیشنهاد میشود برای گرایش و رغبت به ازدواج و کاهش سن ازدواج، خانواده، مسئولان و متولیان فرهنگی و آموزشی نسبت به بهبود وضعیت تمایزیافتگی و مسئولیتپذیری دانشجویان اهتمام ورزند.
This study was conducted to find the relationship of the tendency and willingness to get married with differentiation and responsibility among the students of Islamic Azad University, Qom branch. In terms of research method, this study was descriptive-correlational, and the population included all the students of Islamic Azad University, Qom branch, in the academic year 2021-2022. It included 250 students selected by the convenience sampling. The research tools included Heidari, Mazaheri and Pouretemad's (2004) standard questionnaires of the tendency and willingness to get married, Scarron and Friedlander's (1998) differentiation questionnaire and Ahmadi Akhormeh et al.'s (2013) responsibility questionnaire. The findings of the study showed: a) there is a significant relationship between the tendency and desire to marry with differentiation; b) there is a significant relationship of the tendency and willingness to get married with responsibility. The findings showed that differentiation and the ability to distinguish between reason and emotion as well as responsibility are related to the tendency. Furthermore, it impacts on the willingness to get married, and by increasing and improving these two variables, the tendency and willingness to get married can be increased. Therefore, it is suggested that for the tendency and willingness to get married and to reduce the age of marriage, family, officials and cultural and educational custodians should pay attention to improving the differentiation and responsibility status of students.