خلاصة:
جهان بینی و اعتلااد دینی حکیم فردوسی از مسائل مورد توجه محلالاین در زندگانی او بوده اس که در طول
تاریخ مورد تحریف و سوء استفاده های زیادی قرار گرفته اس بررسی سخنان شاهنامه پژوهان و محلالاین
ایرانی و نیز مستشرقین و ایران شناسان یر ایرانی نشان دهنده این اس که مسئله مسلمان و شیعه مذهب
بودن فردوسی امری محرز و قطعی اس و به نوعی اتفاق نظر بر این مسئله وجود دارد با این حال در نوع
مذهب او اختلاف وجود دارد گروه کثیری از محلالاین او را صرفا شیعه مذهب نامیده اند و فرقه او را مشخص
نکرده اند گروه اندکی او را زیدی مذهب، گروهی اسماعیلی مذهب و گروهی نیز او را دوازده امامی دانسته
اند
ملخص الجهاز:
(خطيبي، ١٣٩٦،ص ٢٨٧) فردوسي در نگاه نخست خداپرست و يکتا پرست حقيقي است و سپس مسلمان شيعي معتدل (همان ، ص ٢٩٩) ٥-دکتر مير جلال الدين کزازي (شاعر، نويسنده ، اديب و شاهنامه پژوه برجسته ايراني): در ميان بيتهاي ديباچه بيت هايي در ستايش سه خليفه نخستين آورده شده است که بيتهايي اند خام و سست و پاره اي نيز به يکبارگي،بي اندام و ناتندرست بيتهايي که به هيچ روي با ديگر بيتهاي شاهنامه همسنگ و همساز نميتوانند بود و سخن سخته و ستوار فردوسي را نمي توانند سزيد وبرازيد.
(همان ، ص ٢٤٩) ٦-دکتر جليل دوستخواه (نويسنده ، پژوهشگر، ايران شناس و شاهنامه پژوه بزرگ ايراني): به رغم آشفتگي ي دستنوشتهاي شاهنامه ، بيت هاي ١٨گانه در ستايش پيامبر اسلام و امام يکم (حضرت علي عليه السلام ) در ١١ دستنويس کهن آمده و تا آن جا که بنده مي دانم تاکنون هيچ دليل استواري بر نااصيل بودن آنها در جايي عنوان نشده است .
(انوري و شعار،١٣٧٥،ص ١٥) ٣٤-دکتر احمد علي رجايي بخارايي(محقق ، مصحح و شاهنامه پژوه ايراني): با توجه به دلايلي که با استناد به اشعار خود فردوسي بدست داده شد در شيعي بودن استاد طوس ترديدي نميتوان داشت و چون همه تذکر نويسان و محققان نيز خلاف اين ادعائي نکرده اند دراز کشيدن سخن با ذکر اقوال آنان نيازي نيست و شايد تنها قول نظامي عروضي در چهار مقاله که تشيع فردوسي را علت سعايت درباريان و محروم ماندن او از صله محمود مي داند و اينکه هم بدين سبب رها نکرده اند که جنازه او در گورستان مسلمانان گذاشته شود و هم اکنون نيز قبر آن مرد بزرگ ، جداگانه در باغي قرار دارد براي اقناع ضمير هر پژوهنده اي درباره مذهب فردوسي کافي باشد.