خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل محدودیتها و فرصتهایی است، که هوش مصنوعی در خلاقیت نگارش دانشآموزان به وجود میآورد. نخست، هوش مصنوعی و قابلیتهای آن در یادگیری توصیف و تبیین شده، سپس به قابلیتهای Chat-GPT در آموزش و یادگیری توجه میشود. در این پژوهش، از هوش مصنوعی خواستهشده تا چند مورد از فعالیتهای کتابهای نگارش متوسطه دوم را انجام دهد و سپس متن دریافتی از Chat-GPT به لحاظ ساختار از منظر فصاحت و بیان در جدول دادههای مربوط به متنکاوی تحلیل شد. پس از جمعآوری اطلاعات مربوط به ادبیات هوش مصنوعی، راهکارها و اهداف عملیاتی بهمنظور جلوگیری از تقلب دانشآموزان با این فناوری و روشهای بهرهوری از آن در خدمت خلاقیت و یادگیری دانشآموزان در درس نگارش، ارائه گردید. این پژوهش کاربردی، راهکارهای نوینی را برای ارتقاء کیفیت کلاسهای نگارش متوسطه دوم در بردارد. مطالعات انجامشده بیانگر آن است که هوش مصنوعی، به لحاظ فصاحت جز در چند مورد جزئی ایرادی ندارد. چت هوشمند میتواند از تشبیه و استعاره برای نگارش متونی استفاده کند که بهسختی قابلتمایز از ادبیات انسان است. با وجود همه شباهتها، زبان هوش مصنوعی به دلیل ناتوانی در بیان دقائق عواطف انسانی و احساسات عمیق، قابلتشخیص است. اگر طراحی آموزشی مبتنی برافزایش خلاقیت باشد نهتنها هوش مصنوعی تهدیدی در خلاقیت دانشآموزان ایجاد نمیکند، بلکه به یادگیری بیشتر و افزایش خلاقیت کمک میکند.
ملخص الجهاز:
فصلنامه ايده هاي نو در تعليم و تربيت ، دوره سوم ، شماره نهم ، زمستان ١٤٠٢، صفحات ٢٥-١٨ چکيده پژوهش حاضر با هدف ارزيابي و تحليل محدوديت ها و فرصت هايي است ، که هوش مصنوعي در خلاقيت نگارش دانش آموزان به وجود مي آورد.
ذهن انسان قابليت هاي بسيار پيچيده اي دارد و تغافل از قوه آفرينندگي و خلاقيت ذهني با جايگزيني هوش مصنوعي به جاي نوشتن خلاقانه ذهني، پيامدهايي همچون کاهش خلاقيت دارد زيرا هنگاميکه دانش آموزان هوش مصنوعي را جايگزين کوشش ذهني کنند، تمرکزشان بر روي تکرار 1 فصلنامه ايده هاي نو در تعليم و تربيت ، دوره سوم ، شماره نهم ، زمستان ١٤٠٢ ١٩ 1 Artificial Intelligence 2 Castel 3 Busch 4 Carthy و توليد متن هاي استاندارد خواهد بود و به جاي بررسي و ارزيابي ايده ها و عواطف شخصي به طور خودکار به ايده ها و نظرات هوش مصنوعي اکتفا خواهند کرد؛ بنابراين با چالش هايي نظير مشکلات روحي و ناتواني در بيان عواطف دروني درنتيجه کاهش مهارت هاي نوشتاري دست وپنجه نرم خواهند کرد.
تمامي پژوهش هاي موجود در زمينه خود ارزشمند است اما هيچ کدام به بررسي و تحليل ادبيات هوش مصنوعي در مقايسه با دانش آموزان نپرداخته اند و هيچ کدام راهکارهاي جلوگيري از تقلب و استفاده از هوش مصنوعي در خدمت 1 2 فصلنامه ايده هاي نو در تعليم و تربيت ، دوره سوم ، شماره نهم ، زمستان ١٤٠٢ ٢٠ 1 Campbell 2 Kangasharju 3 poetry machine (ماشين شعر يک ابزار خلاق مبتني بر هوش مصنوعي است که در دپارتمان علوم کامپيوتر دانشگاه هلسينکي براي بررسي خلاقيت زباني طراحي شده است ) نگارش انشاي دانش آموزان را موردبررسي قرار نداده اند.