خلاصة:
تحقیق حاضر به تبیین راهبردهای رایج مداخله تحول و مقایسه آن با الگوی «بینش، ارزش، رفتار» آیتالله مصباح یزدی میپردازد. در این تحقیق که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، ابتدا راهبردهای رایج مداخله تحول در سه بخش ساختاری، فنی و رفتاری و سپس الگوی مزبور از آیتالله مصباح یزدی به بحث گذاشته شده است. به عقیده استاد تلاش برای تغییر یک فرهنگ در سه بخش «باورها و بینشها»، «ارزشها و گرایشها»، و «رفتارها و کردارها» صورت میگیرد. به عقیده ایشان مداخلاتی که توسط دشمنان فرهنگ اسلامی در بخش باورها و بینشها صورت میگیرد عبارت است از: 1) تلاش در جهت تغییر نگرش جامعه دربارۀ خدا، هستی و انسان؛ 2) ارائه قرائتهای مختلف از دین؛ 3) طرح بحث «قبض و بسط معرفت دینی». مداخلات در بخش ارزشها و گرایشها نیز عبارت است از: 1) اعتباری خواندن ارزشها؛ 2) بحث تسامح و تساهل. در نهایت، مداخلات در الگوهای رفتاری نیز به تبع مداخلات در باورها و گرایشها حاصل میشود. با توجه به نتایج تحقیق و در پاسخ به سوال تحقیق مبنی بر جایگاه الگوی آیتالله مصباح یزدی در راهبردهای رایج مداخله تحول سازمان باید گفت: در این الگو مداخلات بینشی و گرایشی مقدمه راهبرد مداخله رفتاری است و در آن هیچ سخنی از راهبردهای مداخله فنی و ساختاری به میان نمیآید.
This research explains the common strategies of transformation intervention and compares it with the "vision, value, behavior" model of Ayatollah Misbah Yazidi. Using the descriptive-analytical method, this article firstly discusses the common strategies of transformation intervention in three structural, technical and behavioral parts, and then it studies the aforementioned model from the perspective of Ayatollah Misbah Yazdi. According to the professor, the effort to change a culture takes place in three parts: "beliefs and insights", "values and tendencies", and "behaviors and actions". In his opinion, the interventions made by the enemies of Islamic culture in the field of beliefs and insights are: 1) trying to change society's attitude about God, existence and man; 2) presenting different readings of religion; and 3) the discussion of "expansion and reduction of religious knowledge". Interventions in the field of values and tendencies include: 1) considering values as credit; and 2) discussion of tolerance. Finally, interventions in behavioral patterns are also achieved as a result of interventions in beliefs and tendencies. According to the results of the research and in response to the research question based on the position of Ayatollah Misbah Yazdi's model in the common intervention strategies of organizational transformation, it should be said that in this model, insight and attitude interventions are the introduction to the behavioral intervention strategy, and there is no mention of technical and structural intervention strategies.
ملخص الجهاز:
در اين تحقيق که به روش توصيفي ـ تحليلي انجام شده، ابتدا راهبردهاي رايج مداخله تحول در سه بخش ساختاري، فني و رفتاري و سپس الگوی مزبور از آيتالله مصباح يزدي به بحث گذاشته شده است.
به عقيده ايشان مداخلاتي که توسط دشمنان فرهنگ اسلامي در بخش باورها و بينشها صورت ميگيرد عبارت است از: 1) تلاش در جهت تغيير نگرش جامعه دربارۀ خدا، هستي و انسان؛ 2) ارائه قرائتهاي مختلف از دين؛ 3) طرح بحث «قبض و بسط معرفت ديني».
با توجه به نتايج تحقيق و در پاسخ به سؤال تحقيق مبني بر جايگاه الگوی آيتالله مصباح يزدي در راهبردهاي رايج مداخله تحول سازمان بايد گفت: در اين الگو مداخلات بينشي و گرايشي مقدمه راهبرد مداخله رفتاري است و در آن هيچ سخني از راهبردهاي مداخله فني و ساختاري به میان نميآید.
از سوي ديگر، الگوی «باور (بينش)، ارزش (گرايش)، رفتار (کنش)» که از سوي آيتالله مصباح يزدي ارائه شده، درباره مداخلات متناسب با اجزاي اين الگو بحث کرده است که در ادامه مقاله به آنها اشاره ميشود.
2. رابطه راهبردهاي مداخله و فنون مداخله بعد از اينکه نسبت به ضرورت تغيير، آگاهي حاصل شد و يک راهبرد تغيير توسط مشاور و مشتري طراحي گردید اين سؤال پيش ميآيد که چه مداخله عملي خاصي بيشترين تناسب را با سازمان يا وضعيت خاص خواهد داشت؟ طيفي از فعاليتها، اعمال و فنون براي مداخله وجود دارد که هدف از آن افزايش اثربخشي سازمان است.