خلاصة:
یکی از مفاهیم بسیار مهم و موثر در افزایش کیفیت محیطهای انسانی، حس تعلق به مکان میباشد این حس شکلگیری پایههای ارتباطی کاربران و محیط بوده و در نهایت باعث ایجاد محیطهای با کیفیت خواهد گردید. از ابتدای پرمشغله شدن انسان در شهرها احتیاج داشتن به فضاهایی که بتواند برای مدت کوتاهی فکر انسان را از دغدغه هایش دور کند و برای لحظاتی علاوه بر تزریق آرامش خدمات غذایی به او بدهد به عنوان یکی از اساسیترین نیازهای آدمی مورد توجه بوده است. کافهها فضایی میباشد که در آن میتوان این آرامش و در عین حال اشتیاق را بدست آوره این فضا علاوه بر گزینههای خدماتی باید پاسخگوی احتیاجاتی از جمله آسایش، خلوت، آرامش، امنیت و... باشد بنابراین این سئوال مطرح میشود که ماهیت این فضاها (کافه) و ویژگیهایی آ ن که سبب ایجاد و ارتقا حس تعلق در مخاطضب میشود، چیست؟ روش تحقیق این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و متکی بر مطالعه کتابخانهای است و برای گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانهای مبتنی برکتب» مقالات و نشریات استفاده شده است. با توجه به اینکه مخاطب اصلی این فضاهاء قشر جوان میباشد. در ابتدا به واکاوی حس تعلق و ویژگی قشر جوان پرداخته و در نهایت ٩ عامل از عوامل اصلی و تاثیرگذار بر ایجاد حستعلق به مکان در کافهها میان جوانان معرفی شد که عبارتند از: ۱) کیفیت کالبدی, ۲) خاطرهانگیزی فضاء ۷آرنگ محیط ۸) پیوندهای معنوی مکان» ٩) حضور عناصر طبیعی درمحیط. با شناسایی مولفه های ناثیرکفار بر بر ایجاد حس تعلق شا یان میان جوانان در کافهها و اعمال آن جهت بازیابی هویت فراموش شده» میتوان در جهت بهبود کیفیت فضاها معماری، گامی هرچند کوچک برداشت.