خلاصة:
جریان سیال ذهن، برخلاف آنچه تاکنون و از منظر تکنیک به آن پرداخته شده آشفتهگویی و یا پریشاننگاری نیست؛ بلکه کوششی برای فهم دقیقتر بشر از امر واقع است. تلاش برای این فهم تمام لوازم و مختصات فهم در ادبیات، اجتماع، درام و مساله انسانی را داراست و بر سایر جنبههای روایی موثر است. از منظر اندیشه صرفا مدرن شدن جهان، باعث دگردیسی داستان نشد ، بلکه فهمیدن و فهماندن تجربهی زیستهی انسان توسط پیوندهایی درونی و بیرونی با واقعیت زمینهساز پیدایش سبکهای نوین روایت شد. هدف از این پژوهش مطالعه سبک شناسی جریان سیال ذهن در متون نمایشی رادیو و استخراج سبکی کاربردی به منظور نگارش متون نوین نمایشی در رادیوی جهان معاصر است. در این تحقیق از اسناد کتابخانهای همراه با تحلیل محتوای کیفی برنامههای رادیویی وکتابهای صوتی دهه هشتاد شمسی استفاده شده است. یافته ها نشان میدهد سبک جریان سیال ذهن اثری درونگراست که با استفاده از تکنیکهای بازگشت به گذشته و صنایع ظریف ادبی در پی بازنمایی واقعیت دنیای معاصر است و رسانه رادیو در زمرهی ابزارهای مهم نمود این واقعیت قرار میگیرد .
ملخص الجهاز:
هدف از این پژوهش مطالعه سبک شناسی جریان سیال ذهن در متون نمایشی رادیو و استخراج سبکی کاربردی به منظور نگارش متون نوین نمایشی در رادیوی جهان معاصر است.
یافته ها نشان میدهد سبک جریان سیال ذهن اثری درونگراست که با استفاده از تکنیکهای بازگشت به گذشته و صنایع ظریف ادبی در پی بازنمایی واقعیت دنیای معاصر است و رسانه رادیو در زمرهی ابزارهای مهم نمود این واقعیت قرار میگیرد .
نمایشنامههای پژوهشی ژرف و سترگ و نو در سنگوارههای دوره بیستوپنجم زمین شناسی (نعلبندیان {1349} 1388)، چیزی شبیه زندگی (پناهی، {1376} 1387)، خانمچه و مهتابی (رادی،1387)، و هم چنین نمایشنامه خواب در فنجان خالی (1381) نوشته نغمه ثمینی و باز هم یکی دیگه(پینتر،{1984}1389) در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتهاند.
شاید بتوان گفت مهمترین ویژگی این آثار زبان و شعرگونگی است (بیات،1389:12) برای نمایش اتفاقات ذهنی در سبک جریان سیال ذهن از از شگردهای زبانی چون استعاره و صنایع ادبی بهره گرفته میشود نزدیک کردن زبان داستان به زبان شعر گاهی به حدی است که جنبههای نویسندانهاثر بر جنبههای داستانی آن غلبه میکند (بیات،1387:103) 3-1.
ویژگی ادبی ویژگی زبانی کدهای درونگرایی/برونگرایی واحد تحلیل 1-بازگشت به گذشته 2-توصیف و تصویر 3- متناقضنما(آسمان و زمین) 1-تکگویی درونی غیرمستقیم 2-آوردن ضمایر متصل به فعل(آمدش) 3-روایت غیر منسجم 1-جزیی نگری نویسنده 2-حس گرایی 3-استفاده کردن از بسامد فعلی کم و جملات طولانی 4-استفاده از الگوی کلامی پیچیده ....
همچنین ویژگیهای سبکی جریان سیال ذهن، در این نمایش پررنگ است که از منظر زبانی میتوان به حدیث نفس و از منظر ادبی به عناصری مانند تکرار،تشبیهات فراوان و جملات برش خورده و کوتاه اشاره کرد.