خلاصة:
روند روزافزون رقابت و پویایی رو به رشد کسب و کار، که به دلیل تغییرات مداوم دستورالعملهای استراتژیک ایجاد میشوند، منجر به یک نیاز عینی برای بازنگری اساسی در رویکردهای اصلی مدیریت شرکتها شده است. برای اطمینان از استفاده موثر از منابع تولیدی موجود و دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار شرکتها، استفاده از رویکردها و سیستمهای مدیریت مدرن ضروری است. یکی از این رویکردها مفهوم مدیریت استراتژیک است که با در نظر گرفتن مسائل توسعه در شرایط مدیریت مدرن، به استراتژی شرکتی سازمانها اجازه میدهد تا با فرایندهای سازمانی آن ارتباط برقرار کند. هدف این مقاله تبیین دیدگاههای نظری و ارائه پیشنهادات عملی برای سازمان و کاربرد عملی ابزارهای حسابداری مدیریت استراتژیک است. تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک شیوههایی هستند که به تازگی به عنوان وسیله ای برای غلبه بر محدودیت های روش حسابداری مدیریت سنتی در برخورد با مسائل استراتژیک ارائه شدهاند. حسابداری مدیریت استراتژیک باعث ارتباط تمام فعالیت های شرکت با استراتژی کسب وکار شده و موجب افزایش رقابت پذیری شرکت میگردد. حسابداری مدیریت استراتژیک تمرکز برهدف فعالیتها دارد که همانا دستیابی به اهداف استراتژیک است. تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک، مدیران را در رسیدن به هدفهایی همچون کاهش هزینهها، افزایش کیفیت و تخصیص بهینه منابع یاری رسانده و موجبات باقی ماندن آنها را در فضای رقابتی و تجارتی فراهم مینماید. مقاله حاضر با استفاده از مطالعات کتابخانه ای سعی در بیان نقش کاربرد تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک در تحولات سازمانها در راستای ارتقاء عملکرد سازمانی بوده و نشان میدهد استفاده از تکنیک های نوین حسابداری مدیریت تنها یک توصیه یا پیشنهاد نبوده و میتواند به عنوان ابزار مدیریت در فضای کسب و کار رقابتی به شمار میرود وکیفیت تصمیمات مدیریت سازمانها را بهبود میبخشد. هدف این مقاله تبیین دیدگاههای نظری و ارائه پیشنهادات عملی برای سازمان و کاربرد عملی ابزارهای حسابداری مدیریت استراتژیک است. اهداف تحقیق عبارتند از: مطالعه محتوا و نقش حسابداری مدیریت استراتژیک به عنوان پایگاه اطلاعاتی برای تصمیمگیری مدیریت استراتژیک؛ عملی کردن طرحی در مورد تغییر اولویتهای حسابداری مدیریت استراتژیک در مراحل مختلف چرخه عمر محصولات تولیدی؛ ایجاد مجموعهای از چارچوبهای یکپارچه گزارشگری مدیریت برای سازمان حسابداری مدیریت استراتژیک و آنالیز بخشی. در این مقاله، از روشهایی مانند تجزیه و تحلیل منابع علمی و نظری، روش تجزیه و تحلیل مقایسهای و تعمیم سازی استفاده شد. نتایج ارائه شده در مقاله امکان برآورد سودآوری تولید و مشتریان اصلی شرکت، انجام یک برآورد کلی و افزایش کارایی فعالیت واحد اقتصادی را در محدوده حسابداری مدیریت استراتژیک فراهم میکند.