خلاصة:
جنگ شناختی به معنای هدف قرار دادن قوه شناخت عموم مردم و نخبگان جامعه هدف با تغییر هنجارها ، ارزش ها ، باورها ، نگرش ها و رفتارها از طریق مدیریت ادراک و برداشت است و در بسیاری از منابع، جنگ شناختی به عنوان بعد پنجم و یا در مواردی بسته به نوع تقسیم بندی به عنوان بعد ششم از آن یاد می شود که فارغ از عدد مورد نظر اصل موضوع که به عنوان یک بعد مستقل می باشد دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای می باشد و به عبارتی همه حوزه ها ی دیگر به نوعی در خدمت این بعد می باشد و یکی از مواردی که نقش پررنگی در خدمات دهی و توسعه این حوزه نقش فعال دارد، فضای سایبری می باشد به طوری که امروزه قریب به اتفاق عملیات های جنگ شناختی یا در فضای سایبر و یا متکی به این فضا اجرا می شود و از آنجا که یکی از اهدف در این جنگ ، مردم و جوامع می باشند لذا ین تحقیق که از نوع کاربردی- توسعه ای می باشد به دنبال تدوین راهبردهای مقابله با جنگ شناختی مردم محور می باشد که جهت نیل به این امر با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی پس از مطالعات اکتشافی و انجام تحقیقات کتابخانه ای و میدانی و با تکمیل پرسشنامه، نسبت به احصای 24عامل محیط داخلی و22 عامل محیط خارجی اقدام گردید و در نهایت نسبت به تدوین 9 راهبرد منتخب با روش SWOT و اولویت بندی آنها با استفاده از تکنیک QSPM اقدام گردید .
abstractCognitive warfare means targeting the cognition of the general public and the elites of the target society by changing norms, values, beliefs, attitudes and behaviors through the management of perception and perceptions, and in many sources, cognitive warfare as the fifth dimension or in Depending on the type of division, it is referred to as the sixth dimension, which regardless of the desired number of the main subject, which is an independent dimension, has a special importance and position, and in other words, all other fields are somehow in The service of this dimension and one of the things that play an active role in the service and development of this area is the cyber space, so that today most of the cognitive warfare operations are carried out either in the cyber space or relying on this space. and since one of the goals in this war are people and communities, therefore this research, which is of an applied-developmental type, seeks to develop strategies to deal with the people-centered cognitive war, in order to achieve this by using Descriptive-Analytical Method After exploratory studies and conducting library and field research and by completing the questionnaire, the statistics of 24 factors of the internal environment and 22 factors of the external environment were determined and finally, 9 selected strategies were formulated with the SWOT method and their prioritization. It was done using the QSPM technique.
ملخص الجهاز:
مقالۀ پژوهشي: تدوين راهبردهاي مقابله با جنگ شناختي مردم محور داريوش اقدامي تطفي ١ مهدي رضايي کلده ٢ تاريخ دريافت :١٤٠٢/١٠/١٠ تاريخ پذيرش :١٤٠٣/١/١٩ چکيده جنگ شــناختي به معناي هدف قرار دادن قوه شــناخت عموم مردم و نخبگان جامعه هدف با تغيير هنجارها ، ارزش ها ، باورها ، نگرش ها و رفتارها از طريق مديريت ادراک و برداشـت اسـت و در بـس ياري از منابع ، جنگ شـناختي به عنوان بعد پنجم و يا در مواردي بسـته به نوع تقـسيم بندي به عنوان بعد شـشـم از آن ياد مي شـود که فارغ از عدد مورد نظر اصـل موضـوع که به عنوان يک بعد مسـتقل مي باشـد داراي اهميت و جايگاه ويژه اي مي باشـد و به عبارتي همه حوزه ها ي ديگر به نوعي در خدمت ين بعد مي باشـد و يکي از مواردي که نقش پررنگي در خدمات دهي و توسـعه ين حوزه نقش فعال دارد، فضـاي سـايبري مي باشـد به طوري که امروزه قريب به اتفاق عم يات هاي جنگ شـناختي يا در فضـاي سـايبر و يا متکي به ين فضـا اجرا مي شـود و از آنجا که يکي از اهدف در ين جنگ ، مردم و جوامع مي باشـند لذا ين تحقيق که از نوع کاربردي - توسـعه اي مي باشـد به دنبال تدوين راهبردهاي مقابله با جنگ شـناختي مردم محور مي باشـد که جهت يل به ين امر با اسـتفاده از روش توصـ يفي – تحل لي پس از مطالعات اکتشـافي و انجام تحقيقات کتابخانه اي و يداني و با تکميل پرسـشـنامه ، نسـبت به احصـاي ٢٤عامل محيط داخلي و٢٢ عامل محيط خارجي اقدام گرديد و در نهايت نسـبت به تدوين ٩ راهبرد منتخب با روش SWOT و اولويت بندي آنها با اسـتفاده از تک يک QSPM اقدام گرديد .