خلاصة:
نهادینه سازی، فرایندی سه مرحله ای مبتنی بر شناخت، تمرین و درونی سازی به معنای ریشه سازی مفاهیم در باور و ذهن مخاطبان در اقدام و عمل و ادراک معانی مشترک است. هدف از تحقیق حاضر طراحی مدلی در جهت نهادینه سازی اصول و ارزش های اسلامی- انقلابی در سازمان های دفاعی - امنیتی می باشد.تحقیق پیش روی یک تحقیق کیفی با استفاده از روش گروه کانونی، گروهی از افراد متخصص (در این تحقیق 7 نفر) به منظور جمع آوری اطلاعات، بررسی مسیله تحقیق، ضمن تبادل نگرش ها و ایده ها بوده که انتخاب آنها به صورت هدفمند و از بین خبرگان دانشگاهی نظامی عالی دفاع ملی، هوایی، دافوس و امام حسین(ع) به روش گلوله برفی انتخاب شده اند.در این تحقیق از بیانیه گام دوم به تعداد 8 اصل و 18 ارزش احصاء گردید که به منظور نهادینه سازی آنها با استفاده از مدل ترکیبی سه مرحله ای شناخت و آگاهی، تمرین و تکرار و درونی سازی به کمک آزمون آماری تست فریدمن نسبت به رتبه بندی آنها اقدام شد.نتایج تحقیق نشان می دهد که روش های آموزش گروهی؛ مشاوره، گفتمان و تعامل چهره به چهره (حضوری)؛ کارگاه آموزشی، در کنار شناخت الگوهای انسانی اسلامی - انقلابی و جلسات نقد، مناظره و آزاداندیشی دارای بیشتنرین تاثیر در مرحله شناخت و آگاهی و روش های کتاب و جزوه، آموزش انفرادی مجازی و وعظ و خطابه دارای کمترین اثر در نهادینه سازی اصول و ارزش ها هستند. ارزیابی و پایش عملکرد برای مرحله تمرین و تکرار و هم چنین تبدیل اصول و ارزش ها به فرهنگ سازمانی نشانه مرحله درونی سازی در نهادینه سازی است.
Institutionalization is a three-step process based on recognition, practice and internalization, which means rooting concepts in the audience's belief and mind in action and perception of common meanings. The purpose of this research is to design a model for the institutionalization of Islamic-revolutionary principles and values in defense-security organizations. The research is based on a qualitative research using the focus group method, that is, a group of experts (7 people in this research) in order to collect information, investigate the research problem, while exchanging attitudes and ideas, which are selected purposefully and from among the experts. Higher Military University of National Defense, Air Force, Dafos and Imam Hossein (AS) have been selected by snowball method. In this research, 8 principles and 18 values were counted from the statement of the second step of the Islamic Revolution, and in order to institutionalize them, using a three-stage hybrid model of knowledge and awareness, practice and repetition, and internalization with the help of the statistical test of the Friedman ratio test. They were ranked.
The research results show that group training methods; consultation, discourse and face-to-face interaction (face-to-face); The educational workshop, along with the recognition of Islamic-revolutionary human models and criticism and debate and free-thinking sessions have the most impact in the stage of knowledge and awareness and the methods of books and pamphlets, virtual individual training and sermons and oratories have the least effect on the institutionalization of principles and values, are evaluation and monitoring of performance for the practice and repetition stage as well as the transformation of principles and values into organizational culture is a sign of the internalization stage in institutionalization.
ملخص الجهاز:
نتايج تحقيق نشان مي دهد که روش هاي آموزش گروهي ؛ مشاوره ، گفتمان و تعامل چهره به چهره (حضوري )؛ کارگاه آموزشي ، در کنار شناخت الگوهاي انساني اسلامي – انقلابي و جلسات نقد و مناظره و آزادانديشي داراي بيشتنرين تاثير در مرحله شناخت و آگاهي و روش هاي کتاب و جزوه ، آموزش انفرادي مجازي و وعظ و خطابه داراي کمترين اثر در نهادينه سازي اصول و ارزشها هستند.
در ابتدا تحليل رگرسيون نشان از رابطه معناداري ميان ابعاد اصلي موضوع نهادينه سازي يعني اصول و ارزش ها دارد و سپس بر اساس آزمون فريدمن ميانگين رتبه هاي هر گروه از مولفه ها مشخص شده است که اهم نتايج آن به شرح ذيل ميباشد : معناداري همبستگي مثبت ميان اصول اسلامي- انقلابي و ارزشهاي اسلامي- انقلابي جدول شماره ٢: آزمون رگرسيون مجموع درجه ميانگين سطح معني Model مجذورات آزادي مجذورات داري F اصول 536.
ب : رتبه بندي(نهادينه سازي اصول اسلامي-انقلابي)مرحله تکرار و تمرين جدول شماره ٤ : نتايج آزمون فريدمن جهت سنجش رتبه بندي گويه هاي مرحله تکرار و تمرين ميانگين مقدار مربع سطح رتبه گويه رتبه کاي معناداري ١ ارزيابي و پايش عملکرد 3.
ب : رتبه بندي(نهادينه سازي ارزش هاي اسلامي-انقلابي)مرحله تمرين و تکرار جدول شماره ٨ : نتايج آزمون فريدمن جهت سنجش رتبه بندي گويه هاي مرحله تمرين و تکرار ميانگين مقدار مربع سطح رتبه گويه رتبه کاي معناداري ١ نظارت و کنترل مستمر 4.