ملخص الجهاز:
این جدول،بهترین استراتژی برای دستیابی به اطلاعات در هر شرایطی را برطبق یک طبقهبندی ساده،به شکل اساسی توضیح میدهد:[به طوریکه میتوان ابزارهای جستجو را به 2 طبقه اصلی تقسیمبندی کرد: 1-راهنمای موضوعی (subject directories) 2-موتورهای جستجو (search engines) (به تصویر صفحه مراجعه شود) علامت++به این معنی است که موتورهای جستجو،بسیار جامع هستند نهتنها در پوشش مطالب سایتهای تمام متن13،بلکه در تمام سایتهایی که در پایگاههای اطلاعاتی نصب کردهاند.
بعضی از نمایههای عمومی موضوعی عبارتند از: (به تصویر صفحه مراجعه شود) 5:راهنمای موتورهای جستجو (Directories of search engines) این راهنماها شامل مهمترین لیست و پایگاههای اطلاعاتی موتورهای جستجو هستند که بعضی نمایهها را نیز شامل میشود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) ج-موتورهای جستجو (Search engines) تعدادی از راهنماهای جستجو و اطلاعرسانی در شبکه جهانی تولید شدهاند که با دریافت عبارت جستجو،جستجوگر را راهنمایی میکند و آدرس وب سایتهایی را که موضوع موردنیاز در آنها یافت میشود معرفی میکند.
html< د-اینفرانت یا وب نامرئی (Invisible web) روباتهای موتورهای جستجو همه مطالب مهم وب را جمعآوری نمیکنند،بنابراین این اطلاعات در هیچ پایگاه اطلاعاتی نمایه نمیشوند و قاعدتا نامرئی هستند و علت آن هم اینست که روباتها تنها محتویات صفحات وب را نصب (download) میکنند و اطلاعات دارای password را در نظر نمیگیرند.
این طرح طوری طراحی شده است که اطلاعات را از پایگاههای اطلاعاتی کتابشناختی بزرگ که از پروتکل 50/39 z پشتیبانی و حمایت میکنند و همچنین از طریق اینترنت قابل دسترسی باشند،استخراج میکند چنانکه دروازههای اطلاعاتی29بر روی روباتهای موتورهای جستجو مسدود باشد و امکان جستجویی وجود نداشته باشد،چندین هزار از میلیونها رکورد پایگاههای اطلاعاتی غیر قابل دیدن و نامرئی (invisible) میشوند،در این حالت جستجو و پوشش مطالب توسط موتورهای جستجوی عادی غیر ممکن خواهد بود.