خلاصة:
در این مقاله نگارنده کوشیده است تا ضمن معرفی دینکرت ششم به عنوان دایرهء المعارف اخلاق ایرانی،یک تقسیمبندی از گفتارهای آمده در این اثر را به دست دهد،در نهایت نیز چهل گفتار از این کتاب به فارسی برگردانده شده است.
ملخص الجهاز:
"4-گفتارهای 033-904 که با عبارت"این نیز چنین است که"آغاز میگردد.
در این کوتاه نوشته،بخش پایانی-که با عبارت"گفته شده است-آغاز میشود،
(1)-334؛گفته شده است که مینو دوست آن باشد که کرفه کند،و برای مینویان کند
(2)-434؛گفته شده است که رادمرد آن باشد که خود(بخشش)کند و به نیکان دهد و
(4)-634؛گفته شده است که خیم پاک به تنهایی،آن زمان که"آز"و"اردوک1"،
(7)-934؛گفته شده است که کسی که[نوشیدنی]خورد،این پنج چیز در او آشکار شود
(8)-044؛گفته شده است که مرد دروند را ابتدا شیون بر روان باشد و پس بداند که فریب
(01)-244؛گفته شده است که برای ساماندهی4گیتی،هزار نیرنگ چیزی[نیست]و
(21)-444؛گفته شده است ک مرد به خاطر فره بود[-افراط]مینو را بیاشوبد6و آنکه
(6)- wisobed (51)-744؛گفته شده است که گوارش7غذا[-هضم غذا]برای تن بهتر(است)و
(71)-944؛گفته شده است که کسی که برای روان چیزی نکرد[-کاری نکرد]؛و کسی
(22)-454؛این نیز گفته شده است که هرکس بر منش[-اندیشهی]خویش باید کار
(42)-654؛گفته شده است که تباهگرآن بود که به بدان(چیز)دهد.
(52)-754؛گفته شده است که مرد با همراهی و همپرسگی با نیکان،خیم(خویش)
(62)-854؛گفته شده است که کسی با بدان(راه)رود،به خیم بدتر شود و کسی که با
(33)-564؛گفته شده است که برای مردمان این سه چیز خوبتر(است)؛بردباری نه از
(22)- wiskar (43)-664؛گفته شده است که سپاسداری آن بود که این تن را به مانند دژ
(63)-964؛گفته شده است که برترین دانش،چیزی را یافتن است،و یافتن آن بهتر که
(93)-674؛گفته شده است که دانش آن بهتر که آنچه را دانید،برای دستگاری(خود)
نیکی حفظ کند و در عالم مینوی نیز آن را رستگار سازد؛و این مرکز ثقل اخلاق ایرانی است،"