ملخص الجهاز:
"در این سطح بررسی،این سؤال مطرح میشود که مردم اساسا با وسایل ارتباط جمعی به چه شیوه برخورد میکنند؟جذب آن میشوند یا خیر؟و اگر جذب میشوند، به سوی چه قطبهایی گرایش پیدا میکنند؟ و چگونه گرایشهای مختلف آنها را میتوان از خلال انتخابهایشان سنجید؟برای مثال، از دیدگاه بالا،روانشناسان اجتماعی به تقدم نقش تقویت رسانههای همگانی اشاره دارند که از سه فراگرد مرکب:استفادهء انتخابی، ادراک انتخابی،انباشت انتخابی ریشه گرفت و کلا بدین معنا اشاره دارد که اثرهای اصلی رسانههای جمعی،تقویت تمایلات قبلی در فرد است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) *در پاسخ به این پرسش که وسایل مطمئن کسب خبر را از نظر خودتان نام ببرید،با افزایش سطح تحصیلات،به ترتیب رادیوهای بیگانه،مطبوعات داخلی و مطبوعات خارجی بیشتر مطرح میشوند.
نتایج به دست آمده در مورد این دسته از مجلهها،نشان میدهد که بین متغیرهای جنسیت،وضعیت، تأهل،سواد و نوع فعالیت،همبستگی بیشتری-نسبت به سایر متغیرها-با خواندن مجلات ورزشی وجود دارد،بدین معنی که: -مردها بیش از زنها مجلهء ورزشی میخوانند، -افراد مجرد بیش از متأهلان مجلهء ورزشی میخوانند، -با کاهش سطح سواد و تحصیلات، تمایل به خواندن این نوع مجلهها افزایش مییابد، -محصلان و دانشجویان کمتر از دیگران به خواندن این نوع مجلهها تمایل دارند، -با کاهش سن،علاقهمندی به خواندن مجلههای ورزشی افزایش مییابد.
-در مورد وسایلی که میتوانند جانشین مطبوعات داخلی شوند،با افزایش سن،در درجهء اول رادیوهای بیگانه معرفی شدهاند و سپس کتاب و بالاخره گفتگو با مردم-دوست و آشنا و همکار-همچنین در پاسخ به این پرسش که وسایل مطمئن کسب خبر را از نظر خودتان نام ببرید،با افزایش سطح تحصیلات، به ترتیب،رادیوهای بیگانه،مطبوعات داخلی و مطبوعات خارجی بیشتر مطرح میشوند و رادیوهای داخلی و تلویزیون بسیار کمتر مورد توجه این گروه قرار دارد."