خلاصة:
پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نظام سیاسی تاره تاسیس اسلام با چالش اندشهای-سیاسی مواجه شد و مبانی نظری سیرهنبوی در تبیین حکومت اسلامی را به مسیری دیگر کشاند و سرآغاز تحول فکری جدیدی در مفهوم اسلامی گردید.سرانجام این چالشها،شرایط و اوضاع جوامع اسلامی را به گونهای ترسیم کرد که جهان اسلام با دو شکل از حکومت،یکی برپایه سیرهنبوی و ادله قرآنی و دیگری با ملاحظه عرف و مقتضیات زمانه،به دو نظریه امامت و خلافت انجامید؛به گونهای که میتوان دوران خلافت را اساسیترین چالش نظریهسازی در جهان اسلام نامیده که به ارائه دو دیدگاه اهل سنت و تشیع انجامید.هر دو دیدگاه معتقد بودند رهبری پس از پیامبر از آن کسی است که زمام امور را به دست گیرد و به تنظیم امور بپردازد.با این حال،در مورد حیطه صلاحیت و قلمرو اختیارات وی کاملا دو نظر مختلف مطرح گشت.همین امر سبب شد ماهیت خلافت و شرایط امام به دو گونه جلوه کند و چالش نظری امامت را شدت بخشد. این مقاله در پی تبیین چالشهای فکری-سیاسی عصر امام علی علیه السلام و بازتاب سیاسی-اجتماعی این چالشها در بروز تحولات سیاسی-پیشین است،ضرورت تبیین استراتژی فراگیر جهت پویایی وحدت اسلامی را فراهم میسازد.در این راستا،رفتار فکری-سیاسی امام علی علیه السلام در جایگاه الگویی برای وحدت امت اسلامی،میتواند به پویایی استراتژی وحدت در جهان اسلام کمک کند.
After the death of Prophet Mohammad (peace be upon him) Islam's new-born political system encountered a theoretical–political conflict which changed the path of the theoretical base of Prophet's life style about Islamic government and this was a start for a new intellectual course in the concept of Islamic government. Eventually these conflicts changed the situation of Islamic communities such that two types of governments were formed in the world of Islam: one was based on Prophet's life style and Quranic reasons and the other one was formed considering common-sense and demands of the age. These two types resulted in the two theories of Imamate and caliphate such that the period of caliphate is a time with the main theorizing conflicts which ended up with the two views of Sunni and Shiite. They both believed that the leader after Prophet (peace be upon him) is a person who should control and organize the affairs. Yet they had two completely different views about the extent of his authority and the range of his power and this resulted in two manifestations of the essence of caliphate and the conditions of Imam which reinforced the theoretical conflict of Imamate.
This article will explain the theoretical-political conflict at the age of Imam Ali (peace be upon him) and the political-social reflections of these conflicts on the appearance of political-social changes in the Islamic nation which taints the convergence and unity of the world of Islam. Today’s situation of the world of Islam which is affected by previous theoretical-political changes makes it necessary to explicate a pervasive strategy to activate Islamic unity. Imam Ali’s theoretical-political behavior which is a pattern and prototype of the unity of Islamic nation can activate the unity strategy in the world of Islam.