خلاصة:
صورت گرفته است. از جمله مهمترین موانع کاربست فاوا که در پژوهش حاضر مشخص شده میتوان به: 1-عدم تسلط دبیران به زبان انگلیسی 2-ضعف در دانش رایانهای دبیران 3-عدم تلفیق رایانه در محتوای برنامه درسی 4-کمبود وقت کار عملی نسبت به تئوری در دبیرستانها اشاره کرد. در آغاز قرن بیست و یکم،افراد وجوامع،با نیاز روزافزون خود به آموزش، مسئولیت فوق العاده سنگینی بر دوش مؤسسات آموزشی گذاشتهاند.سرعت فزآینده علم و پیشرفت سریع فناوری،تلاش هرچه بیشتر دست اندر کاران نظام آموزشی را برای آگاهی از فناوریهای جدید و قابلیتهای آنها ضروری میسازد.ازاینرو نظامهای آموزشی در مقابل موج عظیمی از تحولات قرار گرفتهاند که در آن موقعیت سنتی مدرسه،روش آموزش،دانشآموزان،معلم و مدیر به چالش کشیده شده است.اگرچه ورود فاوا به مدارس میتواند باعث تحول نظام آموزش شود ولی ترویج فناوریهای نوین با موانعی نیز همراه است. به منظور بررسی موانع کاربرد فاوا در مدارس،پژوهش توصیفی-پیمایشی حاضر انجام شده است نمونه آماری این پژوهش شامل 180 نفر از دبیران و 37 نفر از مدیران مدارس متوسطه است.که دارای کارگاه فاوا بودهاند و از طریق تصادفی ساده هماهنگ با تعداد دبیران و مدیران نواحی آموزشی در سطح شهر اصفهان انتخاب شدهاند.ابزار به کار رفته در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که برای بررسی روایی آن،از روایی محتوا و برای پایایی آن از آلفای کرونابخ استفاده شده است.تجزیه
ملخص الجهاز:
"somekg davis توپرکسی1(6002)،در تحقیق با عنوان بررسی موانع تلفیق فاوا در مدارس با توجه به نظر معلمان و مدیران در مقاطع ابتدایی و متوسط ترکیه بیان میدارد، موانع موجود در تلفیق فاوا در مدارس را میتوان به ترتیب زیر بیان کرد: 1)موانع مادی 2)کمبود ارائه خدمات فنی و کمبود آموزش کارکنان مدرسه درباره فاوا 3)کمبود تعداد رایانهها 4)اطلاعات قدیمی یا کند بودن روند ارائه اطلاعات به سیستم فاوا 5)کمبود نرمافزارهای آموزشی 6)مقاومت در برابر تغییر 7)علاقه یا عدم علاقه رؤسای شورای آموزشی شهر 8)بیان نظریههای تخصصی آموزشی درباره معلمان،مدیران و چگونگی تغییرات 9)موانعانگیزشی معلمان و مدیران والدز25002 در مقالهای با عنوان فناوری،حاملی برای فعالسازی فرآیند یاددهی یادگیری در کلاس،موانع کاربرد فناوری را چنین بیان میکند:1)دانش ناکافی معلمان 2)کیفیت پایین دسترسی به اینترنت3)وجود فیلترهای زیاد که دسترسی به سایتهای گوناگون را محدود میکند4)ارتباط ضعیف تکالیف درسی با فاوا.
بحث و نتیجهگیری همانگونه که یافتههای پژوهش نشان میدهد اهم موانع و مشکلات ذکر شده در بین دبیران و مدیران عدم تسلط به زبان انگلیسی ضعف در دانش رایانهای دبیران،عدم تلفیق رایانه با محتوای برنامه درسی و کمبود وقت کار عملی نسبت به تئوری در مدارس نظری میباشد.
پیشنهادهای کاربردی:از آنجایی که براساس نتایج تحقیق مهمترین موانع کاربرد فاوا درمدارس به مسائلی مانند عدم تسلط به زبان انگلیسی،ضعف دانش رایانهای و نبود کارکنان فنی،عدم تلفیق رایانه با محتوای برنامه درسی و کمبود وقت کار عملی نسبت به تئوری در مدارس نظری است پیشنهادهای کاربردی زیر مطرح میشود: 1-آموزش دبیران باید بطور مستمر و متناسب با رشد فناوریهای آموزشی در دو محور قبل و ضمن خدمت ارائه میشود."