خلاصة:
بخش مهمی از یادگیری هر زبان جدید به یادگیری واژگان آن مربوط میشود و دارا بودن حافظهی خوب برای یادگیری واژگان ضروری است.ارزش یادگیری نه تنها با اطلاعات ذخیره شده در حافظه، بلکه با یادآوری آن اطلاعات نیز ارتباط دارد.بخشهایی از مغز انسان که در ذخیرهی اطلاعات دخالت دارند،در احساسات نیز دخیل هستند.افسردگی،به عنوان یک مشکل روحی و احساسی،عواقبی دارد که یکی از آنها کاهش حافظه است.باتوجه به افزایش افسردگی خصوصا بین جوانان،توجه معلمان به این موضوع ضرورت دارد.لازم است که آنها آگاهیهای لازم در خصوص علائم افسردگی و راههای کمک به دانشجویان افسرده را کسب کنند.با کمک به دانشجویانی که مشکل افسردگی دارند و با ایجاد محیطی دوستانه،میتوان به نتایج مطلوبی در امر یادگیری زبان دست یافت. هدف از تحقیق حاضر،بررسی رابطهی افسردگی دانشجویان ایرانی و توانایی آنها در به یادآوری واژگان زبان انگلیسی بوده است.بدین منظور،ابتدا برای 132 دانشجو در رشتههای تحصیلی مترجمی زبان انگلیسی،زبان اسپانیایی،ادبیات فارسی و روانشناسی،آزمون نلسون به منظور سنجش افسردگی همیلتون، میزان افسردگی آنها تعیین گردید.در طول یک ترم تحصیلی،واژگان جدید کتاب درسیẓSelectẒ ẓReadings بهآنها آموزش داده شد و در پایان دورهی تحصیلی یک آزمون لغات هم برگزار گردید تا رابطهی میان افسردگی و به یادآوری واژگان انگلیسی معلوم شود.پس از تصحیح آزمونها،با استفاده از نرمافزار SPSS رابطهی بین افسردگی و بهیادآوری واژگان بررسی و براساس نتایج آماری حاصله مشخص شد که بین افسردگی و به یادآوری واژگان انگلیسی رابطهی معناداری وجود دارد
ملخص الجهاز:
"ارزش یادگیری نه تنها با اطلاعات ذخیره شده در حافظه، بلکه با یادآوری آن اطلاعات نیز ارتباط دارد.
با کمک به دانشجویانی که مشکل افسردگی دارند و با ایجاد محیطی دوستانه،میتوان به نتایج مطلوبی در امر یادگیری زبان دست یافت.
هدف از تحقیق حاضر،بررسی رابطهی افسردگی دانشجویان ایرانی و توانایی آنها در به یادآوری واژگان زبان انگلیسی بوده است.
بدین منظور،ابتدا برای 132 دانشجو در رشتههای تحصیلی مترجمی زبان انگلیسی،زبان اسپانیایی،ادبیات فارسی و روانشناسی،آزمون نلسون به منظور سنجش افسردگی همیلتون، میزان افسردگی آنها تعیین گردید.
در طول یک ترم تحصیلی،واژگان جدید کتاب درسیẓSelectẒ ẓReadings بهآنها آموزش داده شد و در پایان دورهی تحصیلی یک آزمون لغات هم برگزار گردید تا رابطهی میان افسردگی و به یادآوری واژگان انگلیسی معلوم شود.
پس از تصحیح آزمونها،با استفاده از نرمافزار SPSS رابطهی بین افسردگی و بهیادآوری واژگان بررسی و براساس نتایج آماری حاصله مشخص شد که بین افسردگی و به یادآوری واژگان انگلیسی رابطهی معناداری وجود دارد."