خلاصة:
دورههای فراگیر یکی از روشهای پذیرش دانشجو در دانشگاه پیامنور است که بدون برگزاری آزمون سراسری (کنکور) و تنها بر اساس شرط معدل دیپلم انجام میشود. در این مقاله به بررسی نقش تحصیل دانشجویان فراگیر بر افزایش میانگین معدل دانشجویان ورودی سال 1372 در منطقة 4 دانشگاه پیام نور میپردازیم. در این بررسی دانشجویان از مراکز اردکان، بندرعباس، بم، تفت، زابل و کرمان، در چهار رشتة تحصیلی ریاضی، زیستشناسی از رشتههای علومپایه و ادبیات فارسی و علومتربیتی از رشتههای علومانسانی انتخاب شدهاند. اطلاعات حاصل از میانگین سه گروه از دانشجویان (دانشجویان رسمی، معادل و فراگیر) از مراکزمورد نظراستخراج شده و نشان داده شده است که با ورود دانشجویان دورههای فراگیر به این مراکز میانگین واحدهای گذراندة دانشجویان از 20/12 به 55/12 ارتقاء یافته است و این افزایش میانگین واحدهای گذرانده در مراکز اردکان، بندرعباس، زابل و کرمان از لحاظ آماری با احتمال 95 درصد معنادار بوده است.
ملخص الجهاز:
"در تحقیق انجام شده لازم بود معدلهای افراد با توجه به پذیرش مختلف آنان و رشتة تحصیلی اخذ شود و به این ترتیب دیده شد که معدل دانشجویان پژوهش شده از طریق طرح فراگیر در سطح بالاتر از دانشجویانی است که به دو روش دیگر یعنی آزمون سراسری و آزمون اختصاصی وارد شده بودند.
انجام آزمون بر روی مشاهدات و نتایج استخراج شده مشخصهها نام مراکز مقدارH میانگین معدلهای دانشجویان فراگیر میانگین معدلهای دانشجویان رسمی میانگین معدلهای دانشجویان معادل نتیجه اردکان 545/5 17/14 69/12 27/11 اختلاف معنادار است بندر عباس 231/6 71/13 94/11 69/11 اختلاف معنادار است بم 029/6 25/12 09/14 02/11 اختلاف معنادارنیست تفت 771/2 58/12 44/14 4/12 اختلاف معنادار نیست زابل 36/6 76/13 76/12 74/11 اختلاف معنادار است کرمان 8/7 98/12 21/12 27/10 اختلاف معنادار است میانگین 24/13 02/13 39/11 اختلاف معنادار است یافتههای تحقیق الف)درون گروهی 1)مرکز اردکان همانطور که از جدول 2 برمیآید، معدل دانشجویان فراگیر، رسمی و معادل به ترتیب 17/14 و69/12 و 27/11 است و اختلاف معناداری در سطح مبنی بر برتری معدل دانشجویان فراگیر به دو گروه دیگر ملاحظه میشود.
متوسط میانگین اخذ شدة دانشجویان در گروه فراگیر برتری قابل ملاحظهای نسبت به دو گروه دیگر نشان میدهد و بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در سال 1372 در چهار رشتة تحصیلی ریاضی، زیستشناسی، ادبیات فارسی و علومتربیتی در مراکز مورد نظر میانگین واحدهای اخذ شده توسط دانشجویان از مقدار 20/12 ( بدون درنظر گرفتن دانشجویان فراگیر) به مقدار 60/12 (با درنظر گرفتن دانشجویان فراگیر) افزایش نشان میدهد."