خلاصة:
اجتماعی"و"فرهنگی"دیده شده است.کنش رانندگی متاثر از روابط این چهار خرده سیستم مورد توجه قرار گرفته است.در این بررسی متغیرهای مستقل شامل خود تنظیمی خردورزی،تقدیر گرایی،افسردگی کنترل اجتماعی،نگرش نسبت به تخلف،رضایت عمومی،قانون گرایی،هنجارهای مردانه،سن،تحصیلات،محل سکونت و متغیر تصادف به عنوان متغیر وابسته مد نظر بوده است که متغیرها در قالب یک مدل علی تنظیم شده و مورد سنجش قرار گرفتهاند. روش غالب در این تحقیق روش پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد.این پرسشنامه که بر اساس چارچوب نظری و مبتنی بر فرضیههایی شکل گرفته است، حاوی 93 سوال باز و بسته بوده است که اعتبار آن نیز سنجیده شده است.جامعه آماری این تحقیق،کلیه رانندگان عمومی جادهای شهرستان بابل بوده است که تعدا آنها 389 نفر به تفکیک نوع وسیله نقلیه بودهاند. بر اساس تحلیل آمار رگرسیون لجستیک،یافتهها نشان میدهد که یک تصادف به عنوان متغیر وابسته،توسط متغیرهای مستقل خود تنظیمی و رضایت عمومی و قانون گرایی و تحصیلات با توجه به مطالب بالا،یعنی تعداد بسیار زیاد کشتهها-حتی بیشتر از یک جنگ خونین که در آن انواع سلاحهای شیمیایی و میکروبی استفاده میشود-و خسارت مالی و اقتصادی سنگین و بیشتر مقصر بودن عامل انسانی،لذا این تحقیق در صدد بررسی جامعهشناختی علل و عوامل تصادفات جادهای در ایران است.بر اساس بررسیهای بعمل آمده از روی تصافات ثبت شده در هر سال 27000 نفر در جادهها میمیرند،که در این جریان عامل انسانی حدود 70 تا 75 درصد مقصر بوده و 10 تا 15 درصد عامل اتومبیل 10 تا 15 درصد عامل جاده مقصر بودهاند.این درصد بالای تصادفات،هزینههای بالای انسانی و اقتصادی به همراه دارد.این پژوهش درصدد است تا در قالب پیمایش جامعه شناختی به علل این تصادفات بپردازد.در این تحقیق رانندگی به عنوان یک کنش اجتماعی مورد توجه بوده است،و جهت دسترسی به این منظور از چارچوب مفهومی پارسونز به عنوان یک نقشه شناختی استفاده شده است،که در قالب یک تفکر سیستمی،کنش رانندگی به عنوان یک سیستم در چهار خرده سیستم"شخصیتی"،"اقتصادی"،
ملخص الجهاز:
"فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی-واحد شوشتر سال اول-پیش شماره اول-پائیز 5831 صص 491-771 بررسی جامعه شناختی علل تصادفات جادهای (رانندگان عمومی جادهای شهرستان بابل1) علی رحمانی فیروزه جاه*و علی اصغر عباسی اسفجیر** چکیده بر اساس بررسیهای بعمل آمده از روی تصافات ثبت شده در هر سال 00072 نفر در جادهها میمیرند،که در این جریان عامل انسانی حدود 07 تا 57 درصد مقصر بوده و 01 تا 51 درصد عامل اتومبیل 01 تا 51 درصد عامل جاده مقصر بودهاند.
در این بررسی متغیرهای مستقل شامل خود تنظیمی خردورزی،تقدیر گرایی،افسردگی کنترل اجتماعی،نگرش نسبت به تخلف،رضایت عمومی،قانون گرایی،هنجارهای مردانه،سن،تحصیلات،محل سکونت و متغیر تصادف به عنوان متغیر وابسته مد نظر بوده است که متغیرها در قالب یک مدل علی تنظیم شده و مورد سنجش قرار گرفتهاند.
بر اساس تحلیل آمار رگرسیون لجستیک،یافتهها نشان میدهد که یک تصادف به عنوان متغیر وابسته،توسط متغیرهای مستقل خود تنظیمی و رضایت عمومی و قانون گرایی و تحصیلات با توجه به مطالب بالا،یعنی تعداد بسیار زیاد کشتهها-حتی بیشتر از یک جنگ خونین که در آن انواع سلاحهای شیمیایی و میکروبی استفاده میشود-و خسارت مالی و اقتصادی سنگین و بیشتر مقصر بودن عامل انسانی،لذا این تحقیق در صدد بررسی جامعهشناختی علل و عوامل تصادفات جادهای در ایران است.
از آنجائیکه در مورد تصادف نظریه مشخصی وجود ندارد،لذا ما در این تحقیق سعی نمودیم که رانندگی را یک فعل اجتماعی در نظر گرفته و برای تبیین این فعل از چارچوب تئوریکی پارسنز بعنوان یک«نقشه شناختی»استفاده نماییم که در این نقشه شناختی رانندگی یک سیستم فرض میشود که دارای چهار خرده سیستم شخصیتی،اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی است که فعل رانندگی حاصل رابطه و تأثیر این چهار بعد میباشد،که هر کدام از ابعاد فوق دارای متغیرهاییاند که ابتدا به توضیح نظری متغیرهای مهم پرداخته و سپس کل متغیرها در قالب یک مدل نظری خواهیم آورد."