خلاصة:
هدف این تحقیق،بررسی تأثیر سه روش تمرین متغیر بر یادگیری یک مهارت است.روش تحقیق این پژوهش،نیمه تجربی است.جامعهء آماری تحقیق شامل مدارس ابتدایی شهریار کرج بود که یکصد آزمودنی به صورت در دسترس انتخاب شدند.این نمونهء آماری به طور تصادفی چهار گروه 25 نفره تقسیم شدند که سه گروه برای اجرای برنامههای تمرین متغیر و یک گروه،به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. گروههای سهگانهء تمرین متغیر به طور تصادفی به گروههای«الف»،«ب»و«ج»نامگذاری شدند.به منظور تغییر شاخصها،قطر و وزن توپ و مسافت تا هدف دستکاری شد.گروه«الف»پاس بغل را از 5 فاصله و با توپ شمارهء 4،گروه«ب»از 15 فاصله و با توپ شمارهء 4 و گروه«ج»از 15 فاصله و با توپهای 3 و 5 انجام دادند.هر آزمودنی در هر جلسه میتوانست 60 ضربه بزند که این تکلیف شامل 12 ضربه از هر 5 فاصله بود.گروه«ب»از 15 فاصله و از هر فاصله 4 ضربه زدند.ضربههای گروه«ج»نیز ماننده گروه «ب»بود،با این تفاوت که هر 20 ضربه را با شمارهء توپ یکسانی زدند.این تمرینها در 3 روز انجام شد و پس از 48 ساعت،آزمون یادداری و انتقال انجام شد.ابزار جمعآوری دادهها،آزمون پاس بغل پای مور- کریستین بود.روش آماری استفاده شده،آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی بود.حاصل تحلیل امتیازها در مرحلهء یادداری نشان داد که بین عملکرد یادداری گروه«ب»و گروه گواه تفاوت معنیداری وجود ندارد(95/0- a ).همچنین،بین عملکرد گروههای چهارگانه در آزمون انتقال تفاوت معنیداری مشاهده نشد(95/0- a ).نتیجهء کلی اینکه متغیر ساختن بیش از اندازهء تمرین و نیز افزایش تعداد تکرارها،موجب افزایش بیشتر یادگیری در این مهارت نخواهد شد.
ملخص الجهاز:
حرکت-تابستان 1387 شمارهء 36-ص ص:179-165 تاریخ دریافت:25/11/85 تاریخ تصویب:05/09/86 تأثیر تمرین متغیر بر عملکرد یادداری و انتقال پاس بغل پای فوتبال داریوش خواجوی1-حسن خلجی-محمد حسین رضوی-وازگن میناسیان عضو هیأت علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه اراک-استادیار دانشگاه اراک-استادیار دانشگاه مازندران- استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان چکیده هدف این تحقیق،بررسی تأثیر سه روش تمرین متغیر بر یادگیری یک مهارت است.
یافته های آزمون یادداری،از یافتههای لندین و همکاران(1993)که نشان میدهد ترکیب تمرین ثابت با تمرین متغیر،عملکرد یادداری را بهبود نمیبخشد،حمایت میکند،در حالی که در آزمون یادداری،بین شرایط مختلف تمرینی تفاوت معنیداری مشاهده نشد،تمایلی برای فواید ترکیب تمرین ثابت و متغیر وجود دارد،بویژه اینکه،شرکت کنندگان شرایط تمرینی ثابت+متغیر و ثابت+بسیار متغیر،از فاصلهء 34/2 متری فقط 25 و 15 کوشش متوالی داشتند و مشابه آزمودنیهای شرایط تمرین ثابت که از نقطهء 75 کوشش داشتند،عمل کردند.
این یافته،از نتایج تحقیق گودوین و همکاران(1998)و یافتههای لندین و همکاران(1993،به نقل از گودوین و همکاران،1998) که نشان میدهد ترکیب تمرین ثابت با تمرین متغیر عملکرد یادداری را بهبود نمیبخشد، حمایت میکند.
بنابراین،در آموزش مهارت ضربهء بغل پای فوتبال بویژه در ساعات درس تربیت بدنی و جلسات تمرینی محدود،باید توجه داشت که به دلیل اقتصادی بودن شیوهء تمرین متغیر(نسبت به بسیار متغیر)،از این شیوه استفاده شود.
نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که در آزمون انتقال،بین سه گروه تمرین متغیر، تفاوت معنیداری وجود ندارد،یعنی تمرین متغیر در مقایسه با تمرین بسیار متغیر در آموزش مهارت ضربهء بغل پای فوتبال به دانشآموزان کلاس اول تا سوم ابتدایی،تفاوت آشکاری ندارد.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که تأثیر تمرین متغیر بر مهارت پاس بغل پای فوتبال بر عملکرد یادداری و انتقال،کمتر از تمرینهای بسیار متغیر نیست.