خلاصة:
در این مقاله بهطور اجمالی به بررسی مفاهیم و رویکردهای مختلف توانمندسازی کارکنان پرداخته شده است.در ابتدا تعریف توانمندسازی مطرح میگردد.سپس دلایل توانمندسازی، برنامههای توانمندسازی،روشهای توانمندسازی و مدلهای توانمندسازی ارایه میگردد.پس از آن نیز هزینههای توانمندسازی و راهکارهای عملی برای توانمندسازی و در آخر پیامدهای توانمندسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
"برخی از روشهای را که مدیریت جدید میتواند برای توانمندسازی کارکنان بکار گیرد،به قرار زیرند: -مشخص کردن چشمانداز آینده:وقتی دورنمای آینده روشن باشد و هرکس بداند که مقصد کجاست و شغل و کار او چه کمکی میتواند برای دستیابی به هدف داشته باشد،طبیعتا کار خود را طوری تنظیم میکند و به انجام میرساند که بتواند در چارچوب مسیر تعیین شده حرکت نماید،لذا ترسیم چشمانداز آینده جهت پویایی و هدفمند کردن فعالیتها حایز اهمیت بسیار است.
الف-2-مدل"باون1"و"لاولر2" در مدل باون و لاولر دسترسی به اطلاعات نقش مهمی در تصمیمگیری ایفا میکند که موجب توانمندی میشود این صاحبنظران عامل توانمندی را در چهار جزء سازمانی میدانند: اطلاعات درباره عملکرد سازمان پاداش برمبنای عملکرد سازمانی قدرت در اخذ تصمیمات موثر در جهت سازمان قدرت در اخذ تصمیمات موثر بر عملکرد سازمان نتایج پژوهش نشان میدهد وقتی توانمندی وجود دارد که شرکتها قدرت،اطلاعات، دانش و پاداشتها را در سازمان توزیع کنند و اگر یکی از این چهار عنصر سفر باشد توانمندی نیز صفر خواهد بود.
ارشاد کارکنان تا جذب فرهنگ سازمانی و ارزشهای توانمندسازی حذف موانع ساختاری در سازمان اطمینان از فراهم بودن منابع موردنیاز،یا اطمینان از مهارت فرد در کسب آنها (1)- zigarmi حمایت از استمرار توانمندسازی مشارکت دادن افراد در اطلاعات مربوط به خود افراد و اثربخشی سازمانیب-3-مدل"کانگر"و"کاننگو" این دو صاحبنظر معتقدند که علاوه بر مدیر،اعضاء سازمان نقش اساسی در فرآیند توانمندسازی ایفا میکنند."