خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش،بررسی و مقایسه ی تأثیر کنکور بر وضعیت روانی و شخصیتی راه یافته گان و راه نیافته گان به دانشگاه و خانواده ی آنان در شهر شیراز بوده است.برای دست یابی به اهداف تحقیق،600 شرکت کننده(300 پسر 300 دختر)به صورت نمونه گیری تصادفی منظم گزیده شدند.ابزارهای پژوهش پرسش نامه یPANAS برای سنجش عاطفه ی مثبت و منفی،و فرم کوتاه پرسش نامه ی DASS برای ارزیابی سازه های روانی تنش،افسرده گی،و اضطراب بوده است.پس از بررسی های آماری با آزمونT مستقل و تحلیل واریانس،نتایج نشان داد عاطفه ی مثبت و منفی دو گروه دانش جو و پشت کنکوری تفاوت معناداری با هم دارد(P<0/001)هم چنین نتایج،از لحاظ فشارهای روانی(تنش،اضطراب،و افسرده گی)تفاوت معناداری بین دو گروه نشان داد؛یعنی فشارهای روانی بیش تری بر پذیرفته نشده گان در کنکور می آید(P<0/001).خانوادهی دانش جویان نیز به گونه ئی معنادار بیش تر از والدین پذیرفته نشده گان دارای عاطفه ی مثبت بودند (P<0/001).اما در عاطفه ی منفی و فشارهای روانی تفاوتی معنادار دیده نشد(P<0/005)و این بیان گر این است که امروزه تفاوت ناچیزی در نقش های اجتماعی،انتظارات خانواده،آمال و آرزوهای شخصی میان دختر و پسر وجود دارد.سرانجام،بررسی میان دانش جویان28رشته از دانشکده های علوم انسانی،علوم تربیتی،فنی و مهندسی،علوم پایه،کشاورزی،و دام پزشکی،نشان داد که همه گی در سطحی یک سان،از عاطفه ی مثبت و منفی،و فشارهای روانی برخورداراند(P<0/05).
ملخص الجهاز:
"com دکتر حمید رضا عریضی استادیار دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه اصفهان چکیده هدف از انجام این پژوهش،بررسی و مقایسهی تأثیر کنکور بر وضعیت روانی و شخصیتی راهیافتهگان و راهنیافتهگان به دانشگاه و خانوادهی آنان در شهر شیراز بوده است.
همچنانکه دیده میشود،تفاوتی معنادار در عاطفهی مثبت و فشارهای روانی میان دو گروه دختر و پسر دیده نشد(0/50< P )؛اما نتایج ناشن میدهد که تفاوت معناداری میان عاطفهی منفی دو گروه دختر و پسر دانشجو وجود دارد(0/40> P )؛یعنی دختران دانشجو نسبت به پسران دانشجو ارزیابی بالاتری از ویژهگیهای منفی خود داشتند.
جدول 3-خلاصهی نتایج تحلیل واریانس برای مقایسهی تأثیر رشتهی تحصیلی در عاطفهی مثبت و منفیط و فشارهای روانی دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری هدف این پژوهش،تعیین میزان تأثیر کنکور بر وضعیت روانی و شخصیتی راهیافتهگان و راهنیافتهگان به دانشگاه و خانوادههای آنان در نمونهئی از داوطلبان کنکور سراسری دانشگاهها در شهر شیراز بود.
نتایج به دست آمده بر اساس انگارههای پژوهش چنین است: -نخستین انگارههای پژوهش،وجود تفاوت معنادار میان فشارهای روانی و عواطف مثبت و منفی راهیافتهگان و راهنیافتهگان به دانشگاه بود.
-دومین انگارهی پژوهش،تعیین وجود تفاوت معنادار میان فشارهای روانی و عواطف مثبت و منفی خانوادههای راهیافتهگان و راهنیافتهگان در کنکور،بهگونهئی معنادار از عاطفهی مثبت بالاتری برخورداراند؛زیرا زمانی فرزندشان در کنکور پذیرفته میشود،خانواده نیز خود را به نوعی در این کامیابی سهیم میداند.
با توجه به اینکه پژوهشها نشان میدهد که پسرها اعتماد به نفس بیشتری از دخترها دارند، تفاوت دختر و پسر در عاطفهی منفی میتواند به این قضیه باز گردد که دختران معمولا نسبت به پسران نگرش پایینتری به خود دارند و این نگرش،وابستهگی اندکی با کنکور دارد و بیشتر به وضعیت اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی مربوط میشود."